INA Delta Rally - Istorijat 7. deo
INA Delta Rally u svom 13. izdanju 1986. je postao kandidat za Šampionat Evrope. Takmičenje se još bodovalo i za tada jak Alpe Adria Rally Cup. Među 95 prijava, 21 je iz SR Nemacke, Italije i Austrije. Ipak na startu je 75 posada, koje će pokušati da savladaju 18 brzinskih ispita, duzine 300km.
Kompas Hertz i Branislav Kizmič dali su prioritet učešću na reliju Zlatni Pjasci u Bugarskoj, joji se održavao u istom terminu. Prošlogodišnja osvajačica "Damskog kupa" iz Albene, Romana Zrnec sada ostaje u Jugoslaviji, ne bi li pokušala da osvoji Deltu. Pre dve nedelje, na prvom reliju našeg šampionata, Romana je pobedila ispred Kizmiča, koji je imao zaostatak zbog izletanja. Petak 19,01 - veličanstveni start na zagrebačkom Trgu maršala Tita, ispred Hrvatskog narodnog kazališta. Favorit broj jedan je i startni broj 1, Graziano Quartesan prošlogodišnji pobednik AARC. U odličnom Porscheu 911 SC, sa suvozačem Pierom Vianellom je vodeći posle dva održana relija. Međutim, kao u Opatiji i na Zagrebačkoj gori se mladoj Ljubljančanki "otvaraju karte". Već u prvom delu, koji se vozio cele noći do pet ujutro, Quartesan izleće i Porsche je slupan. Austrijanac Janda (Opel Ascona 400) takodje izleće sa staze. Kraj za glavne favorite. U bivšoj fabrickoj Asconi 400 izuzetno brz je bio dvadesetsestogodišnji Albin Trobec. Imao je izvrsna vremena na brzincima, ali zbog zakašnjenja dobija 10 minuta penalizacije. Kasnije odustaje zbog kvara pumpe za vodu. Kvar poluosovine na Opel Manti je razlog odustajanja Silvana Lilika. Među onima koji su ostali pored puta, su Italijan Guido Percello i Austrijanac Friedrich Riegler, obojica u Asconama 2.0. Na startu drugog dela Vojko Podobnik i Vojko Hočevar vodili su ispred Romane Zrnec i Špele Kožar, samo 20 sekundi. Reli je bio odlucen na 11. brzincu, kada je Podobnik u jednom jačem proklizavanju "okresao" svog Porschea 911 o neku ogradu. Tom prilikom je oštetio rezervoar za ulje i razlika na cilju je bila skoro tri minuta u korist ženske posade. Vreme pobednica u fabrickom Renaultu 11 Turbo je bilo 4:09,57. Prava poslastica bila je klasa do 1150 ccm grupe A. Sve sami majstori i kao i prošle godine dvoboj Komel-Satler. Sada i Komel u Yugu 55, a protivnici u Fiatima 127, Polanc i Erklavec. Fiati su imali znatno povoljniju homologaciju: dvogrli karburator, izbor menjača, bolje kočnice. Za Zastave 101 se znalo da su za oko 20% lošije od Yuga. Međutim, svi su se borili i vozili do krajnjih granica svojih malih automobila. Posle prvog dela Komel je vodio ispred Satlera nešto više od jednog minuta. Možete pretpostaviti kako je izgledalo 8 brzinaca drugog dana! Na 16. brzinskom ispitu, Zoran Satler je bio najbrzi u generalnom! Ipak na kraju: Slavko Komel/Cvetko Kristančić 4:16,51, Zoran Satler/Janez Banic 4:17,03. Iza njih, peti u generalnom Andrej Vidic/Janez Klemenčič u 90 "konja" jakoj Toyoti Starlet grupe A. Najbolji stranac je bio šestoplasirani Heinz Edelmann iz SR Nemacke u BMW 320. Žarko Šepetavc (Yugo 55) je bio sedmi, ispred Dubljanina. Vlade je nadmocno pobedio u Fićama 850. Njegov klupski kolega iz Kompas Hertza, Jani Trček je zaostao više od osam ipo minuta. Vićo Savić je te godine bio prestao da vozi, a sve manje vozača iz Srbije se pojavljivalo na relijima u Jugoslaviji. Posle 607km, na cilj su stigle 32 posade. "Amazonki" za volanom u najtežoj i najlepšoj disciplini auto sporta, nije bilo baš puno kod nas. Sonja Bastar, Mira Nikolić, u Srbiji Seka Zdravković i do skora Jasminka Komljenović. Ipak, "first lady" je svakako Romana Zrnec. Da vidimo zašto? Reli sportom je počela da se bavi kada je imala 21 godinu. Iz amaterskog "Minija", 1982. godine je prešla u Zastavu 101 grupe 2. Od 1983. nastupa sa Renaultovim automobilima, 5 Alpine grupe 1 i grupe 2. 1985. godine to je jedanaestica turbo, grupe N. Ozbiljan, fabrički automobil Renault 11 Turbo grupe A, Romana dobija 1986. Te godine je vicešampion Jugoslavije u generalnom plasmanu, iza Podobnika. Isti automobil i '87, a 1988. godine je u Renaultu 5 GT Turbo, grupe N. '89. Ponovo R5, ali grupe A, kojim je osvojila apsolutnu titulu AARC. Njeni najbolji rezultati su 1987. godine 2. mesto u generalnom na Saturnusu i 5. generalno na Poljskom reliju. Pobede na relijima u Jugoslaviji su 1986. Opatija i INA i 1987. Reli Prijateljstva. 1990. godine Romana je prestala da vozi takmičarske Renaulte. Te sezone je nastupila na dva relija sa Ford Sierrom Cosworth. Poslednje takmičenje koje je vozila, je Poland Rally '90. u Lanciji Integrale. U karijeri je učestvovala na preko 90 relija i samo 10 puta odustala. Mozda je baš ta stabilnost bila najveći adut Romane Zrnec, što se pokazalo i na Delti 1986. Pripremio: Nenad Nikolić - World Rallying Serbia