Formula 1 - VN Mađarske: istorijski detalji
F1 trka u Mađarskoj je 10. trka u šampionatu, i poslednja pred letnju pauzu. Staza Hungaroring smeštena je dvadeset kilometara severo-istočno od Budimpešte, i nalazi se u prirodnom okruženju. Preticanje skoro nemoguće, jer se sastoji od mnoštva sporih i uskih krivina. Među pilotima F1 važi za jednu veoma "dosadnu" stazu.
Treba istaći da je istorija motorsporta u Mađarskoj mnogo duža nego istorija F1. 1936. godine u Mađarskoj je održana prva Grand Prix trka. Na stazi dugoj 3,1 milje učestvovali su po tri bolida Auto Uniona, Mercedes Benza, Ferrarija i Alfe Romea. Pobedio je Tazio Nuvolari iz tima Alfa Romeo, koji je na cilju imao prednost od 14 sekundi ispred Bernda Rosemeyera u bolidu Auto Uniona.
Naš severni sused za vreme II Svetskog rata petrpeo je ozbiljne štete, što je uticalo na auto moto sport. Ponovo na scenu autosport je krenuo početkom šezdesetih godina, kada je na aerodromu kod Budimpešte održana trka Formule Junior. Staza je 1936. godine prerađena i dobila je mesto domaćina evropske serije turističkih automobila. 1964. godine na ovoj stazi pobedio je Hubert Hahne u BMW-u, a 1967. godine pobedio je Andrea de Adamich u Alfa Romeu. Početkom 80-ih godina Bernie Ecclestone je dao predlog da se Formula 1 pomeri ka Istočnom bloku. Nekoliko meseci su vođeni pregovori sa predstavnicima Rusije, težeći da se Grand Prix organizuje u Moskvi, tadašnjem sedištu komunizma. Međutim, to se nije dogodilo i Bernie se počeo okretati ka drugim državama ovog regiona. Rođeni Mađar iz Budimpešte, koji je bio angažovan na VN Brazila preporučio je Berniju Budimpeštu. Ecclestone je posetio glavni grad Mađarske 1983. godine gde je nasao veliko razumevanje tamošnjih vlasti. Iza celog projekta je stao i Mađarski auto savez na čelu sa Tiborom Baloghom. Jedan od predloga je bio izgraditi stazu u mestu Miškolc. Po izboru mesta, posao je preuzeo u svoje ruke arhitekta Istvan Papp.
U februaru 1985. godine, konzorcijum Formule 1 je uložio sredstva i nova staza je bila gotova za deset meseci. Oficijelno otvaranje staze bilo je u avgustu 1986. godine, kada je se na toj stazi zahuktao veliki cirkus. Trka za VN Mađarske održava se u letnjim mesecima i temperature dostižu i 40 C stepeni. Površina staze je bila prekrivena sitnim peskom koji nanosi vetar sa okolnih ravnica. Prva VN Mađarske održana je 1986. godine pred 200.000 ljubitelja F1, koji su bili svedoci pobede Nelsona Piqueta, koji je pobedio Ayrtona Sennu.
Pobednici trke za VN Mađarske:
2012 Hungaroring Formula 1 L. Hamilton (McLren-Mercedes)
2011 Hungaroring Formula 1 J. Button (McLren-Mercedes)
2010 Hungaroring Formula 1 M. Webber (Red Bull Racing)
2009 Hungaroring Formula 1 L. Hamilton (McLaren)
2008 Hungaroring Formula 1 H. Kovalainen (McLaren)
2007 Hungaroring Formula 1 L. Hamilton (McLaren)
2006 Hungaroring Formula 1 J. Button (Honda)
2005 Hungaroring Formula 1 K. Räikkonen (McLaren Mercedes MP4-20)
2004 Hungaroring Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F2004)
2003 Hungaroring Formula 1 F.Alonso (Renault R23B)
2002 Hungaroring Formula 1 R.Barrichello (Ferrari F2002)
2001 Hungaroring Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F2001)
2000 Hungaroring Formula 1 M.Häkkinen (McLaren MP4/15 - Mercedes)
1999 Hungaroring Formula 1 M.Häkkinen (McLaren MP4/14 - Mercedes)
1998 Hungaroring Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F300)
1997 Hungaroring Formula 1 J.Villeneuve (Williams FW19 - Renault)
1996 Hungaroring Formula 1 J.Villeneuve (Williams FW18 - Renault)
1995 Hungaroring Formula 1 D.Hill (Williams FW17 - Renault)
1994 Hungaroring Formula 1 M.Schumacher (Benetton B194 - Ford)
1993 Hungaroring Formula 1 D.Hill (Williams FW15C - Renault)
1992 Hungaroring Formula 1 A.Senna (McLaren MP4/7A - Honda)
1991 Hungaroring Formula 1 A.Senna (McLaren MP4/6 - Honda)
1990 Hungaroring Formula 1 T.Boutsen (Williams FW13B - Renault)
1989 Hungaroring Formula 1 N.Mansell (Ferrari 640)
1988 Hungaroring Formula 1 A.Senna (McLaren MP4/4 - Honda)
1987 Hungaroring Formula 1 N.Piquet (Williams FW11B - Honda)
1986 Hungaroring Formula 1 N.Piquet (Williams FW11 - Honda)
1937-1985 - nisu održane trke-
1936 Nepliget Park Grand Prix T.Nuvolari (Alfa Romeo 8C)
Goran Sarić - Automagazin portal