Test: Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start

"Prokletstvo, zašto opet ja? Ovo je samo još jedna tipična igračka za devojke." - pomislio sam prilikom preuzimanja test vozila, i već sam počeo razmišljati o proširenju redakcijskog kolegijuma sa jednim predstavnikom nežnijeg pola. Ali, posle samo nekoliko kilometara vožnje od centra kompanije Toyota Srbija, moje muške predrasude su nestale. Neverovatno je koliko se Yaris, sa svakim pređenim kilometrom sve više zavlačio pod kožu...
Prvi put lansiran 1999., Yaris je Toyotin najprodavaniji model u Evropi i nalazi se u srcu visoko konkurentnog B segmenta: to je segment koji će po očekivanjima da se proširi za čak 3% tokom naredne tri godine (do 2011.), zbog rastuće potrebe za malim automobilima. Od 2005. godine kada je lansirana druga generacija Yaris-a, Toyota je uspela da postigne neverovatnu prodaju i poveća svoj udeo na tržištu u B segmentu (prognozirano 5,4% za 2008, povećano sa 5,1% u 2005.)... Podsetimo, druga generacija modela Toyota Yaris na tržištu se nalazi od 2005. godine, i za to vreme je postigla veliki uspeh. Dokaz su i prodajne brojke iz prošle godine: samo u Evropi prodato je četvrtina miliona primeraka, što je rezultat kojim se može pohvaliti retko koji konkurent.
Poređenje: | Toyota Yaris | Suzuki Swift | Nissan Micra | Mazda 2 | Honda Jazz |
Dužina (mm): | 3750 | 3695 | 3719 | 3885 | 3900 |
Širina (mm): | 1695 | 1690 | 1660 | 1695 | 1695 |
Visina (mm): | 1530 | 1500 | 1540 | 1475 | 1525 |
Međuos. Rastojanje: | 2460 | 2380 | 2432 | 2490 | 2500 |
Zapremina prtljažnika: | 272 - 363 L | 201 L | 251 - 371 L | 250 L | 399 L |

Mali veliki Yaris nedavno je dobio blagi facelift, ali i novi atmosferski benzinski motor, zapremine 1,33 litra, koji razvija ravno 100 konjskih snaga. Novina u segmentu je i sistem "Stop & Start". Sve navedeno će pomoći osveženom modelu da izdrži bitku sa konkurencijom do kraja svog životnog doba. Što se dizajna tiče, Yaris nas ni posle facelifta nije iznenadio. I dalje je ostao zanimljiv gradski automobil, koji najviše imponuje žene svih starosnih doba. Na necelih 380 cm dužine karoserije, vidljiv je veliki trud dizajnera da automobil izgleda skladno, ali i u isto vreme dinamično i atraktivno. Što se izmena tiče, njih će primetiti samo dobri poznavaoci modela ove marke automobila, tj. 9 od 10 ljudi neće ni primetiti spoljne promene dizajna. Toyota Yaris za 2009. godinu ima blago osvežen enterijer i eksterijer. Spolja uočavamo nova prednja i zadnja svetla, novu masku hladnjaka i nove branike. Zadnja svetlosna grupa obogaćena je novom grafikom, sa 5 integrisanih svetlosnih dioda, u funkciji stop svetala. I, to je sve.

Enterijer je obogaćen novim materijalima i većim stepenom indidualizacije. Dizajnerski gledano, u unutrašnjosti nije promenjeno gotovo ništa. Ali, i pored toga, Yaris pruža visok stepen originalnosti. Sve je usmereno na zadovoljenje kriterijuma originalnosti, ali u isto vreme i prostranosti i varijabilnosti. Kako enterijer Yarisa ocenjuje Vladan Petrović? "Pozicija vozača viša, što omogućava dobar pogled u svim smerovima. Možda je upravo zbog toga Yaris omiljen među ženama, ali i među starijim osobama, koji u drugim automobilima ove klase mogu imati problem sa procenom dimenzija automobila za parking. Što se dizajna tiče, sve u enterijeru deluje skladno i lepo upakovano. Dopada mi se osećaj krutosti i zategnutosti. Mislim da je Yaris na polju završne obrade radikalno napredovao. Ono čemu bih mogao uputiti kritike jeste kontrola putnog računara, jer se njime može upravljati samo preko dugmića pored displeja na centralnoj konzoli, koji je prilično udaljen i zahteva blago naginjanje da biste ga dohvatili. Dobro bi bilo kada bi Yaris u većem broju verzija nudio volan podesiv po visini i dubini. " - istakao je Vladan Petrović.

Ono u čemu Yaris deli lekcije konkurenciji sigurno je ponuda unutrašnjeg prostora i njegova varijabilnost. Tu posebno ističemo zadnji red sedišta. To što su sedišta deljiva u razmeri 60:40 nije nikakva novost, ali ono što nas je prijatno iznenadilo jeste mogućnost nezavisnog kliznog pomeranja zadnjih sedišta napred i nazad, ili se jednostavno mogu sklopiti. Zahvaljujući ovom sistemu, prtljažnik zapremine 272 litra može se za samo nekoliko sekundi povećati na 363 litra, i to ne obaranjem sedišta, već pomeranjem kompletnog sedišta ka napred. Dakle, ukoliko pozadi vozimo decu, zadnja sedišta ćemo pomeriti ka napred i tako obezbediti veći prtljažni prostor. Ukoliko se pozadi voze odrasle visoke osobe, dodatni prostor za njihova kolena, obezbedićemo pomeranjem zadnjih sedišta ka nazad. Jedno veliko BRAVO za Toyotu! Pored toga, posebno se mogu preklopiti nasloni zadnjih sedišta, što zapreminu prtljažnog prostora povečava na velikih 738 litara. Yarisa možemo proglasiti i za kralja ostava za sitnice. Ukoliko svoju dečicu želite zabaviti, možete sakriti omiljeni slatkiš u jednu od čak 18 ostava za sitnice. Sigurno će se namučiti da jga pronađu.

Pored blagog facelifta, Yaris se može pohvaliti novim 4-cilindričnim benzinskim motorom, zapremine 1,33 litra. Agregat pod oznakom Dual VVT-i iz relativno male zapremine, izvlači čak 100 japanskih punokrvnih konja, koji osveženom Yarisu obezbeđuju fantastičnu dinamiku u vožnji. Novi motor zapremine 1329 cm3 opremjen je sistemom promenljivog vremena otvaranja usisnih i izduvnih ventila (Dual VVT-i) i razvija 74 kW pri 6 000 o/min, odnosno 132 Nm obrtnog momenta pri 3800 o/min. Toyota se hvali da je ovo benzinski motor sa izuzetno visokim kompresionim odnosom (11,5:1). Stari agragat, 1.4 VVT-i, koji je ovaj motor nasledio, razvijao je 71 kW pri 6 000 o/min i 130 Nm pri 4 400 o/min, a bio je za čak 13 kilograma teži. Dakle, novi motor iz manje zapremine razvija veću snagu i viši obrtni moment, i to pri nižim obrtajima, što je jako važan parametar za dinamičnu svakodnevnu vožnju. Prema tvrdnji Toyote, zahvaljujući aerodinamičkoj optimizaciji toka vazduha u usis, smanjenju mase, novim bregastim vratilima i smanjenju unutrašnjeg trenja motora, novi Yaris troši samo 5,1 L benzina na 100 pređenih kilometara. To je jedna od najmanjih kombinovanih potrošnji, zabeležena među benzinskim modelima. To je teorija, a kako teorija funkiniše u praksi, najbolje nam objašnjava višestruki državni reli prvak i naš test vozač, Vladan Petrović: "Čak i kada je potpuno hladan, motor je izuzetno tih, i do kabine prenosi minimalno vibracija. Mali automobil najviše se eksploatiše u gradskim uslovima, a tu je potrebna elastičnost motora, odnosno što bolji obrtni moment pri što nižim obrtajima. Možemo slobodno reći da je Yaris ovaj ispit položio sa najvišom ocenom. U gradu je dovoljno voziti ga u području između dve i tri hiljade obrtaja, a ni kada obrtaji padnu ispod 2 000 o/min, motor ne protestuje i bez problema grabi napred. Naravno, kao i kod svakog atmosferskog motora, ukoliko želite da osetite svu snagu, morate obrtaje držati iznad 3 500 - 4 000 o/min. Tada se može osetiti pravi potencijal ovog motora, koji nije mali, i može zadovoljiti čak i sportski orijentisane vozače. Sve pohvale za menjač, koji je precizan i kratkih hodova, iako ima neobično dugu ručicu."

Šesti stepen prenosa u ovoj kategoriji automobila nije tako čest, i moram priznati da sam tokom prvog dana testa, često zaboravljao da menjač ima šest brzina. Zahvaljujući šestom stepenu prenosa, moguće je kretati se brzinom od 130 km/h, pri samo 3 100 o/min, uz prosečnu potrošnju od 7 L/100 km. Kada brzinu smanjimo na 110 km/h, apetiti Yarisa padaju na 5 L/100 km, pri 2800 o/min. Prilikom zaustavljana na raskrsnici, motor je se ugasio. Šta je to? izdaja? Ne, to je samo sistem "Stop & Start", čija uloga je da smanji potrošnju goriva u gradskoj eksploataciji. Kako to funkcioniše? Jednostavno. Kada se automobil zaustavi na semaforu ili raskrsnici, potrebno je samo izbaciti menjač iz brzine i pustiti kvačilo. Tada će se motor neprimetno ugasiti. Kada ponovo pritisnemo pedalu kvačila, motor će se automatski upaliti i možemo ići dalje. Sve ovo funkcioniše bez uticaja na vožnju i skoro neprimetno. Ono što je važno istaći je da motor pokreće starter bez remenastog prenosa, pa je tiši i brži, i funkioniše skoro nečujno. Pored toga, ovaj sistem se pokazao kao pouzdan. Takođe, iz bezbednosnih razloga, svaki snažniji pritisak na kočnicu automatski pokreće motor. Toyota tvrdi da svako zaustavljanje u trajanju dužem od 3,5 sekunde, štedi gorivo. To u praksi znači da na svakom zaustavljanju na semaforu, sistem štedi gorivo. Zato možemo konstatovati da je potrošnja u gradskim uslovima, zahvaljujući Start & Stop sistemu, iznosila oko 6 L/100 km. Na digitalnoj, centralno smeštenoj, intrument tabli, postoji i merač, koji sumira period tokom kojeg je motor bio isključen. "Naš" automobil bio je prešao oko 3500 kilometara, a merač je pokazivao vreme od preko jednog sata. Za sve one koji iz nekog razloga ovaj sistem ne žele da koriste, postoji i dugme između prednjih sedišta, kojim se Stop & Start sistem deaktivira.

Imajući u vidu primarni gradski i prigradski fokus, od Yarisa ne treba očekivati čuda, kada je ponašanje u vožnji u pitanju. Na autoputu je veoma stabilan, čak i pri brzinama iznad limita. A, kako se automobil ponaša u krivinama, objasnio nam je Petrović: "Yaris u krivinama leži pristojno, uz blago ljuškanje kada ga dovedemo do graničnih područja. Ali, ne zaboravimo da je ovo gradski automobil. Mesto gde se Yaris oseća kao riba u vodi je grad. Oseća se da su inženjeri posebnu pažnju posvetili upravljačkom mehanizmu, pa volan pri višim brzinama postaje krući, dok je u normalnoj gradskoj vožnji veoma precizan i lagan za okretanje. Da zakjučimo: Yaris je jedan od udobnijih gradskih automobila. Mekano podešeno oslanjanje, na čvrstoj Toyotinoj platformi, na loše podloge ne reaguje lupanjem i poskakivanjem, već samo blagim podrhtavanjem. Ležanje je pristojno, iako je jasno da ovo nije automobil podešen za jurnjavu." - zaključuje Petrović.

Osvežena Toyota Yaris je prijatan automobil, koji spolja izgleda mali, ali unutra nudi puno prostora i varijabilnosti (deljiva, klizno pomeriva, zadnja sedišta). Novi 1.33 Dual VVT-i motor je zabavan u gradu i veoma štedljiv. Stop & Start sistem funkcioniše odlično i u gradskim gužvama štedi gorivo i novac. Dakle, Yaris je mali a prostran, snažan a štedljiv. Kada svemu dodamo i tradicionalnu Toyotinu pouzdanost, osveženi Yaris vredi svih 14.200 eura, koliko je potrebno izdvojiti za testni primerak (Yaris 1,33 Dual VVT-i S&S Stella). Ko ne pati za brojnom opremom, a mozadovoljava ga i neki slabiji motor, mali veliki Japanac se može dobiti za 10.750 eura sa carinom i porezom (Yaris 1.0 VVT-i Terra). Više fotografija možete pogledati klikom na LINK.
Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start | |
Tip motora: | benzinski |
Broj cilindara / ventila: | 4/ 4 |
Zapremina motora (cm3): | 1329 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 74 / 6000 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 132 / 3800 |
Performanse: | |
Maksimalna brzina (km/h): | 175 |
Ubrzanje 0 - 100 km/h (s): | 11,7 |
Potrošnja grad/otvoreno/prosek (L/100 km): | 6,2 / 4,5 / 5,1 |
Dimenzije i kapacitet: | |
Zapremina prtljažnika (L): | 272 / 738 |
Zapremina rezervoara (L): | 42 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1115 / 365 |
Dimenzije pneumatika: | 185 / 60 R15 |
Dužina automobila (mm): | 3785 |
Širina automobila (mm): | 1695 |
Visina automobila (mm): | 1530 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2460 |
Trag točkova napred (mm): | 1480 |
Trag točkova pozadi (mm): | 1470 |
Cena automobila (Euro): | 14.200 - Cena je sa carinom i porezom |

Goran Sarić - Automagazin