Testirali smo: Toyota Avensis 2.2 D-CAT Wagon Executive
Elegantan, masivan, agresivan i luksuzan Toyotin karavan pokazuje nam kako se uspeh ne meri samo veličinom prtljažnika. Klasik srednje klase u sebi ima evropskije gene, snažni turbodizel, mnogo prostora, agresivniji izgled i bogatu opremu. Mogli bismo nabrajati do dugo u noć. Ovo je, definitivno jedan od atraktivnijih karavana na našem tržištu, za sve ljubitelje japanske pouzdanosti...
Prva generacija modela Toyota Avensis predstavljena je krajem 1997. godine, kao naslednik modela Carina E. Promena naziva modela stigla je zajedno sa promenom dizajna, koji je rezultat istraživanja zahteva EVROPSKIH kupaca. Ova strategija donela je Toyoti komercijalne uspehe, jer je Avensis povećao tržišni udeo u srednjoj klasi na EVROPSKIM tržištima sa 6 na 8 %. Prethodna, druga generacija modela Avensis, predstavljena je 2003. godine, i do danas je ostala veoma atraktivna za EVROPSKE kupce. Najveća japanska automobilska kompanija Avensisu je podarila agresivniji dizajn i dinamičnije vešanje. Zbog svega navedenog, ne čudi što je nova generacija modela Avensis razvijena upravo u saradnji sa inženjerima iz Toyota Motor EUROPE. U Japanu je na razvoju automobila radilo 35 inženjera iz EVROPE. Pored toga, radna verzija automobila je testirana upravo na EVROPSKIM putevima. Sa ciljem zadovoljenja EVROPSKIH standarda o emisiji CO2, nova generacija ima prosečnu emisiju od 153,5 g/km, što je za 4,8 % manje od prethodne generacije. Iz ponude je izbačena karoserija liftback, pa je novi Avensis dostupan u verzijama sedan i karavan. Na test smo dobili najbolje opremljenu, vrhunsku verziju, Toyota Avensis Wagon 2.2 D-CAT Executive. Poređenje generacija:
Dimenzije | Toyota Avensis Wagon 2. generacija | Toyota Avensis Wagon 3. generacija | Razlika |
Dužina (mm): | 4.715 | 4.765 | + 50 |
Širina (mm): | 1.760 | 1.810 | +50 |
Visina (mm): | 1.525 | 1480 | -45 |
Međuosovinsko rarstojanje: | 2.700 | 2.700 | 0 |
Zapremina prtljažnika (L): | 510 | 543 | +33 |
Vreme bezličnih Toyota definitivno je prošlo. Dizajneri u evropskom studiju Toyota ED2 ispred sebe su imali jasno definisan cilj: današnje tržište zahteva veliki unutrašnji prostor uz kompaktne dimenzije karoserije, dobre vozne osobine uz nisku potrošnju goriva, u japanski automobil integrisati EVROPSKI dizajn kombinovan sa azijskom originalnošću, koji Toyota naziva J-Faktor. Nova generacija modela Avensis porasla je u svim smerovima, osim visine, koja je smanjena za 45 milimetara. Prvi utisak je pozitivan. Toyota Avensis napravila je evoluciju koja se može uporediti sa promenom Vectra/Insignia. Novi model, čak i u karavanskoj izvedbi, u najmanju ruku je zanimljiv i uverljiv automobil. Visoki bokovi i debele kvake, već u startu sugerišu na sigurnost, a izdužena bočna linija sa jakim zadnjim bokovima, naglašava eleganciju. Svi ostali detalji samo zaokružuju priču o zanimljivom i snažnom izgledu. Zadnji deo nije samo produžena i uzdignuta "zadnjica" limuzine, već je specifično dizajniran kako bi odgovarao jednakim, elegantnim i protočnim linijama limuzine. Iako je u pitanju karavan, državni reli šampion, Vladan Petrović, prijatno je iznenađen dizajnom: "Toyota je krenula veoma hrabro, izgleda pomalo Lexus-ovski. Novi Avensis već na prvi pogled deluje skupo i kvalitetno. Zadnji deo nije samo nevešt produžetak u korist većeg prtljažnika, već izgleda statusno, privlačno i dinamično. Posebno je atraktivan prednji deo, koji izgleda mnogo "ljuto" i agresivno, pa pomalo i preteće. Mislim da će se dopasti kako muškom, tako i ženskom delu populacije, jer svi sa kojima sam diskutovao bili su oduševljeni izgledom novog Avensisa. Definitivno, Toyotinim dizajnerima treba skinuti kapu za dizajn ovog automobila."
Kao glavna zamerka na dizajn pretodne generacije Avensisa, uglavnom je navođena njegova konvencionalnost i nezanimljivost. Novi Avensis je totalna suprotnost. Agrasivna i dinamična linija izvedena je zahvaljujući korišćenju "cab-forward design" koncepta, sa kabinom pomerenom ka napred, ka motoru. To je uticalo na produžavanje vetrobranskog stakla, koje sada leži pod oštrijim uglom, i smanjenje dužine haube. Neki detalji zaista podsećaju na Lexus, jer karoserija ostavlja posebno moderan i utisak kompaktnog automobila. Radikalne promene u dizajnu uticale su i na smanjenje aerodinamičkog otpora na 0,29, odnosno 0,28 kod sedan verzije. Sa koliko pažnjom se osluškivao evropski ukus, primetili smo čim smo napravili prvi zamah vratima. Ona su teška. Njihova debljina uliva poverenje, a mekano "tup" pri zatvaranju nameće zaključak o temeljnosti izrade. U unutrašnjosti je sve precizno i skladno sklopljeno. Tipično za Toyotu. Fini materijali (iako ne za vrh klase), prvoklasna završna obrada, i obilje opreme. U poređenju sa starim Avensisom, unutrašnjost novog je prostranija, komfornija i opremljenija. Napravljena je ugodnih i prijatnih materijala, ali ne možemo reći da je najkvalitetnija u segmentu. Jednostavno, utiska smo da plastika i obloge nisu na nivou kvaliteta direktnih konkurenata. Utisak popravlja vrhunska završna obrada i sklopovi koji su sastavljeni filingranskom preciznošću, kao i vrhunska koža, kojom je bio opremljen testirani automobil. Dakle, Avensis karavan i u unutrašnjosti odaje istinski utisak otmene limuzine. Elegancija je pojačana crnom unutrašnjošću sa bambusovim look-om "Takesumi", a elitizam Optitron luminacijom instrumenata (Lexus), koji noću svetle narandžasto, sa belim brojkama.
"Ergonomija novog Avensisa je vrhunska. Nemam zamerku, sve je tamo gde mu je i mesto. Instrument tabla je jednostavna, uz preporuku da informacije sa putnog računara tražimo preko komandi na volanu, a ne preko tipki na info zaslonu. U automobilu se sedi vrhunski - prijatno i komforno, kao u prvoj klasi na međunarodnim letovima. Zahvaljući fantastičnom podešavanju volana i sedišta, lako je pronaći savršen položaj za sedenje. Svi prekidači su postavljeni na dohvat ruke, a na intrument ploči vlada savršen red. Komande na središnjoj konzoli su velike i dobro pristupne. Mislim da je položaj prekidača za elektronsku ručnu koćnicu (desno, ispod volana) idealan. Materijali su odlični, prijatni za oko, ali i na dodir. Moram posebno da pohvalim podešavanje volana, preko dugmeta na stubu, koje sam video na modelu Land Cruiser V8. Fantastično rešenje. Ovo bih nazvao neočekivan "izlet" Avensisa u luksuznu klasu, jer i konkurenti iz premijum klase ne mogu se pohvaliti ovim rešenjem. Ja sam jedan od vozača kome smeta naslon za ruku, i uvek kada to mogu, ja ga stavljam u gornji položaj. Kod novog Avensisa, prednji naslon za ruku je masivan, ali rešen tako da omogućava nesmetanu promenu brzina." - izjavio je Vladan Petrović.
U novom Avensisu ima više mesta i napred i pozadi. Čak i kada se prednja sedišta pomere unazad do kraja (električnim putem), putnici pozadi neće biti dramatično "zakinuti" za komfor sedenja. "A" stub pomeren je ka napred, dok je "B" stub pomeren unazad, što je dalo puno mesta za glavu putnika napred, ali i smanjila preglednost i zastakljenu površinu. Prtljažnik zapremine 543 litra povećan je za 33 litara u odnosu na prethodnika i spada među veće u klasi. Vrata prtljažnika otvaraju se dovoljno visoko, a lagan pristup osiguran je velikom širinom i visinom i dovoljno nisko položenom ivicom otvora za utovar. Funkcionalnost prtljažnika povećana je mogućnošću postavljanja poda u dva nivoa. Takođe, sklapanjem naslona zadnjih sedišta, dobija se idealno ravna površina, pogodna za prevoz gabaritnijih predmeta. U tom slučaju, zapremina raste na 1609 litara. Sa odlaganjem novina, mobilnih telefona, papirića, ključeva ili bočica i ostalih sitnica, u Avensisu nema problema. Uz uobičajena mesta, kao što su velika fioka ispred suvozača i "džepovi" u vratima, dodatni prostor skriva i naslon za ruku između sedišta, kao i naslon za ruku na zadnjim sedištima. Stakleni panoramski krov daje poseban osećaj putnicima koji se vozi pozadi.
Testirani autombil bio je opremljen jednim od dva motora iste zapremine (2,2 litra), koji dele 85 % jednakih elemenata, a koji se razlikuju po snazi (150, odnosno 177 konjskih snaga) na jednakih 3.600 o/min. Koristeći priručnik "Kako konstruisati perfektan dizel motor", u kome su deo o zapremini napisali evropski inženjeri, nastao je motor sa glavom i blokom od aluminijuma, koji se već nekoliko godina ugrađuje u Toyota modele. Sistem ubrizgavanje je sofisticirani Common-Rail sistem sa piezoelektričnim brizgaljkama. Nova tehnologija radi pod najvećim pritiskom od 1900 Bara, i sposobna je da realizuje i do pet ubrizgavanja u jednom taktu. Istovremeno, kompresija jedna od najmanjih kod dizel motora, i kod verzije "Clean Power" (177 KS), koju smo testirali, iznosi 16:1. Rezultat svega je smanjenje "napora" na klipovima tokom kompresije, a sve se manifestuje manjim vibracijama prilikom startovanja motora, ali i stvaranjem bolje smese, odnosno boljim sagorevanjem i manjim zagađenjem. U verziji koju smo testirali (177 KS) motor koristi turbopunjač promenljive geometrije, sa električnom regulacijom pozicije lopatica u turbini. To omogućava upravlačkoj jedinici motora da poveća efikasnost pri nižim obrtajima motora.
U svakom trenutku vozač ima na raspolaganju veliku dozu snage, koja se spremno isporučuje. "Medveđi" obrtni moment od 400 Nm, pri 2.000 o/min omogućava da se automobil ponaša gotovo sportski, jer pri svakom snažnijem davanju gasa, putnici će ostati zalepljeni za sedište. "Motor je nešto što mi se najviše dopada u ovom automobilu. Prosto oduševljava uzornom mirnoćom rada, a uvek vuče dovoljno snažno. U svakom trenutku, motor burno reaguje na gas. Zahvaljujući odličnom šestostepenom menjaču, prijatno kratkih hodova, motor pruža mnogo užitka vozaču, koji se ne mora brinuti prilikom preticanja i ubrzavanja na autoputu. Obrtni moment od 400 Nm ispaliće vas kao iz topa, uvek kada je to potrebno, pa su preticanja sa ovim autombilom čista rutina." - istakao je Vladan Petrović. Užitak u vožnji još je potpuniji kada pogledamo u putni komjuter, koji je pokazivao prosečnu potrošnju na testu od 7 litara na 100 pređenih kilometara (računajući kilometre koje je prešao Vladan Petrović), što znači da "normalan" vozač može računati na 6 L/100 km. Svemu moramo dodati i sistem katalizatora, koji u Toyoti nazivaju D-CAT. Bazira se na katalizatoru dvostrukog delovanja, koji smanjuje koncetraciju azotovih oksida.
Karoserija modela Avensis Wagon rastegnuta je umereno, sa 4.715 na 4.765 milimetara, dok je međuosovinski razmak ostao jednak starom modelu. Razmerno je povećana i širina automobila, sa 1760 na 1810 milimatara, što omogućava za toliko veći komfor putnika. A, širina je uticala i na povećanje traga točkova, što je rezultiralo poboljšanom stabilnošću u krivinama. "U celini, komfor je veoma dobar. Ipak, moram istaći da veliki točkovi (225/45 R18) neće baš oduševiti one kojima je komfor važniji od vozne dinamike. S obzirom da je test automobil "nosio" veliki točak, uz niskoprofilnu gumu, putnici u automobilu ponekad se požale da automobil veoma grubo prelazi preko udarnih rupa i poprečnih preseka. Alo, to je i normalno. Ogroman obrtni moment zahteva tako veliki točak i kvalitetnu gumu, u suprotnom bi automobil veoma lagano proklizavao. Sve je urađeno kako bi se napravio kompromis između komfora i sigurne vožnje. Upravo zbog toga, test automobil se i pri brzinama preko 200 km/h ponašao kao riba u vodi, a vozaču je pružao osećaj vrhunske sigurnosti. Takođe, u krivinama se oseća dobra stabilnost. Čak i pri žestokim ulascima u krivinu, automobil je ostao savršeno stabilan. Volan je precizan, a "ležanje" je dobro, ali treba imati u vidu da Wagon ima višak "lima" pozadi, pa se ne treba poigravati sa zakonima fizike. Uostalom, ovo je vrhunska putnička krstarica, koja ne služi za "jurcanje" na kratkim relacijama. Ovo je automobil koji će svom vlasniku pružiti dobru udobnost i vrhunsku sigurnost na dugim putovanjima, posle kojih neće osećati ni malo zamora. Uz sve to, ovaj automobil neće se bezobrazno okomiti na vlasnikov novčanik, jer potrošnja je za svaku pohvalu. Bravo za Toyotu. Ovo je jedan od najkvalitetnijih turbodizel motora koje sam vozio."
Toyota Avensis 2.2 D-CAT Wagon Executive detalji | |
Tip motora: | Turbodizel motor, D - katalizator |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm3): | 2.231 |
Maksimalna snaga (KS pri o/min): | 177 KS / 3.600 |
Maksimalni obrtni moment (Nm pri o/min): | 400 / 2.000 - 2.800 |
Maksimalna brzina (km/h): | 220 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 8,8 |
Prosečna potrošnja (L/100 km): | 6,1 |
Zapremina prtljažnog prostora (L): | 543 / 1.609 |
Zapremina rezervoara (L): | 60 |
Masa automobila (kg): | 1.650 |
Dimenzija pneumatika: | 225 / 45 R18 |
Dužina automobila (mm): | 4.795 |
Širina automobila (mm): | 1.810 |
Visina automobila (mm): | 1.480 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.700 |
Trag točkova napred (mm): | 1.550 |
Trag točkova pozadi (mm): | 1.550 |
Cena automobila (Eur): | 35.500 |
Prelepom dizajnu, temperamentnom motoru i velikom užitku za volanom teško je odoleti. Cena: 35.500 Еura odnosi se na najskuplji paket opreme i 2.2 D-CAT. Iako se možda nekom čini previše, ne zaboravimo da Lifestyle karavani nikada nisu bili jeftini. Uz to, Avensis je automobil koji se lepo ponaša na putu, veoma udoban, i veoma modernog izgleda, a na štedljivost modernog turbodizela ne treba ni podsećati. I prethodna generacija modela Avensis bila je siguran automobil, pa se pet Euro NCAP zvezdica kod novog modela podarumevaju. A, kada smo već kod cene, spisak opreme u nastavku još jednom opravdava cenu: - Oprema: TERRA - osnovna oprema Sigurnost: ABS (Anti-lock Braking System) - sistem protiv blokiranja točkova EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - elektronska distribucija sile kočenja BA (Brake Assistance) pomoć pri naglom kočenju WIL (Whiplash Injury Lessening) - sistem zaštite vrata od trzaja pri sudaru od pozadi VSC + (Vehicle Stability Control) sistem kontrole stabilnosti vozila + asistencija upravljača (osim za 1,6 Valvematic) TRC (Electronic Traction Control) kontrola proklizavanja pogonskih točkova (osim za 1,6 Valvematic) EBS (Electronic Brake Signal) - sistem upozorenja pri naglom kočenju Vazdušni jastuk za vozača i suvozača sa dva stepena delovanja Bočni vazdušni jastuci Bočne vazdušne zavese napred i pozadi Vazdušni jastuk za kolena vozača Bočna ojačanja Graničnik zatezne sile sigurnosnih pojaseva Pirotehnički zatezač sigurnosnih pojaseva napred Tri sigurnosna pojasa učvršćena u tri tačke u drugom redu Povlačenje papučica i upravljača pri sudaru Elektronski prekid dovoda goriva pri sudaru Aktivni nasloni za glavu na prednjim sedištima Automatsko zaključavanje/otključavanje na početku i na kraju vožnje Zaštitni mehanizam za decu na zadnjim vratima Upozorenje na nevezivanje sigurnosnih pojaseva Unutrašnjost: Ručni klima uređaj Električni podizači prednjih stakala sa One - touch funkcijomi sigurnosnim mehanizmom Putni računar Centralno zaključavanje sa daljinskom komandom RDS radio CD MP3 i 6 zvučnika Upravljač podesiv po visini i dubini Upravljanje audio sistemom sa upravljača Polenski filter Vozačevo sedište podesivo u 6 smerova Zadnja klupa deljiva u odnosu 60:40 Optitron osvetljenje table s instrumentima Prednji i zadnji nasloni za glavu podesivi po visini Ulazna svetla na prednjim vratima Svetla za čitanje Osvetljena kaseta sa bravom ispred suvozača Utičnica 12V Središnji naslon za ruku u prvom redu ISOFIX sistem dečjeg sedišta pozadi Držači za čaše Pregrada za naočare Spoljašnjost: Tonirana stakla sa UV filterom Branici u boji vozila Prednja svetla podesiva po visini Pneumatici 205/60 R16, čelični naplaci Električno podesivi retrovizori u boji vozila, grejani Ručke vrata u boji vozila Antena integrisana u zadnjem staklu (samo za SD) Svetlo za maglu, zadnje Pokazivači smera integrisani u spoljne retrovizore Brisači s promenjljivim intervalom Tehnika: Blokada pokretanja motora Progresivni servo upravljač Ručni menjač sa 6 brzina Automatsko paljenje svetala Dodatno grejanje putničke kabine (samo dizel motori) DPF filter ( samo za 2,2 dizel motore ) Elektronska parkirna kočnica sa sistemom kretanja na uzbrdici Nova Toyota Avensis stigla u Srbiju!!! Cene poznate LUNA (dodatno na Terra) Unutrašnjost: Automatski klima-uređaj sa dvozonskim delovanjem Prednji naslon za glavu podesiv u 4 smera Središnji naslon za ruku na zadnjoj klupi Upravljač i ručica menjača presvučeni kožom Električni podizači prednjih i zadnjih stakala Elektrohromatski unutrašnji retrovizor (automatsko zatamnjenje) Upravljanje audio uređajem, telefonom i putnim računarom sa upravljača Dvostruko dno prtljažnika (WG) Rolo za pokrivanje prtljažnog prostora (WG) Vozačevo sedište sa lumbalnom podrškom Ručice za menjanje brzina na upravljaču (samo za Multidrive S) Spoljašnjost: Aluminijumski naplaci 16" (za 2,2 D-4D, 17") Gume dimenzija 205/60 R16 (za 2,2 D-4D 215/55/ R17) Električno preklopivi spoljašnji retrovizori Krovni nosači (WG) Zadnji spojler (WG) Svetla za maglu, prednja Tehnika: Brisači sa senzorom za kišu Bluetooth® sistem bezručnog telefoniranja Tempomat (osim za 1,8 Multidrive S) Multidrive S - Automatski menjač sa kontinuelnim prenosom i mogućnošću ručnog menjanja brzina (samo kod 1,8 i 2,0 Valvematic) ECT Snow program za vožnju po snegu (modeli s autom. menjačem) Sportski mod vožnje ( samo kod Multidrive S menjača) Komande za menjanje brzina na upravljaču (samo kod 2,0 Multidrive S) Limiter brzine (osim za Multidrive S menjač) Automatski menjač (samo kod 2,2 D-4D) Nova Toyota Avensis stigla u Srbiju!!! Cene poznate SOL (dodatno na Luna) Unutrašnjost: Kožna sedišta i unutrašnjost Grejanje prednjih sedišta Električno podešavanje vozačevog i suvozačevog sedišta, vozačevo sa lumbalnom potporom i memorijom pozicije Upravljač podesiv po visini i dubini sa sistemom lakog ulaska u vozilo Premium CD MP3 RDS radio sistem sa 11 zvučnika CD izmenjivač za 6 CD-a (za vozila bez navigacije) Štitnici od sunca na zadnjim staklima (samo kod S/D) Spoljašnjost: Aluminijumski naplaci 17'' SOL Gume dimenzija 215/55 R17 Dodatno zatamljena zadnja stakla (samo za W/G) Komplet za reparaciju gume (samo za W/G modele sa A/T menjačem i panoramskim krovom) Tehnika: Smart Entry Start sistem -Sistem pametnog ulaska i pokretanja Kartica ključ EXECUTIVE (dodatno na Sol) Spoljašnjost: Automatski podesiva ksenon prednja svetla Pranje prednjih svetala Aluminijskui naplaci 18'' ( 225/45 R18) Gume dimenzija ( 225/45 R18) Zadnji parking senzori Panaromski krov (samo za W/G) Komplet za reparaciju gume (samo za W/G) Goran Sarić - Automagazin