Test: Hyundai i30 - Korejanac sa srcem i dušom
Priča o novom, po meni, najboljem Hyundai automobilu ikada, podseća me na Williama Wallacea, borca za pravdu i samostalnost Škotske iz 13. veka. Upravo kako je Wallace nekada udario tamo gde najviše boli, po engleskoj kruni, tako sada Hyundai atakuje na najprodavaniji i najpopularniji automobilski segment Evrope, C segment. Hyundai i30 razvijen je u Nemačkoj, po evropskim željama...
I, već posle prve vožnje možemo konstatovati da i30 ima sve predispozicije da uzdrma vodeće brendove u segmentu manjih porodičnih automobila. Bez obzira na sve više novih, različitih vrsta automobila i poplavu izuzetno praktičnih monovolumena i modernih SUV-ova svih veličina, automobili kompaktne klase i dalje su najprodavaniji i najtraženiji. Hyundai i30 napao je evropsko srce automobilske industrije, klasu gde pravo na grešku ne postoji i gde vlada najveća "gužva". Jasno je da se Hyundai, u cilju postizanja uspeha, morao odreći svih sličnosti sa prethodnim modelima sa kojima ga vezuje samo logo.
Sam pogled na karoseriju modela Hyundai i30 otkriva smernice kojima su se vodili dizajneri. Zbogom dosado! Hyundai i30 neuporedivo je dinamičniji i atraktivniji od bilo kojeg prethodnog modela iz južnokorejske kompanije, koji kod evropske klijentele sa svojim "dosadnim" dizajnom nisu mogli proći ni "pod razno". i30 karakterišu sportske i elegantne linije, koje skladno povezuju prednji i zadnji deo automobila. Dimenzije su, takođe, po evropskim ukusima, dugačak je 4.245 mm, širok 1.765 i visok 1480 milimetara, dok međuosovinsko rastojanje iznosi 2650 mm. Sa prednje strane dominira maska sa ponosno izraženim velikim logom. Hauba je klinastog profila i spušta se do spajanja sa prednjim branikom. Prednja svetla, u skladu sa trendovima, duboko zalaze u branike, ali opet na sebi svojstven način, što i30 čini brzo i lako prepoznatljivim. Bočne linije i zadnji deo automobila izgledaju izuzetno atraktivno, a posebno linije strmo spuštene "zadnjice" sa zadnjom kosom svetlosnom grupom. Prilikom pogleda od pozadi i30 izgleda izrazito sportski, sa pomerenim točkovima na same krajeve automobila, što se pozitivno odrazilo i na voznu dinamiku automobila, ali i povećalo prostor za putnike pozadi.
Za uspeh u C segmentu nije dovoljno da automobil poseduje atraktivan dizajn exterijera, već mora posedovati i određeni kvalitet enterijera. A, Hyundai i30 ima kvalitetnu i atraktivno dizajniranu unutrašnjost koja zaslužuje sve pohvale. Posle odličnog pronalaženja položaja za volanom, prvi utisak bio je kao da sedim u nekom Volkswagenu, a ne Hyundai automobilu. Kokpit je izrađen od kvalitetnih i prijatnih materijala, a dizajneri su uspeli da realizuju neobičan spoj crne i smeđe boje. Ipak, ovde možemo zapaziti i previše plastičnih površina, koje deluju previše "hladno", a nama bi se više svidela kombinacija bež i crne boje, koja bi razbila monotoniju kolora. Preglednost instrumenata je veoma dobra, isto kao i ergonomija, kojoj teško možemo pronaći manu u ovom automobilu. Što se prostranosti tiče, i30 je ispunio sva očekivanja, posebno na zadnjoj klupi, na koju će se bez problema smestiti dve odrasle osobe većih gabarita. Prtljažnik prima solidnih 340 litara, pri čemu od velike koristi može biti asimetrično (2:3) deljiv naslon zadnjih sedišta.
Automobil je prostran, kako napred, tako i pozadi, a posebna pažnja posvećena je uređenju enterijera i kvalitetu materijala. i30 zasužuje sve pohvale, a od interesantnih detalja moramo istaći i čitač USB memorijskih stick-ova, koji se nalazi ispod centralnog naslona za ruku. To znači da više ne morate nositi torbicu sa diskovima, jer sve možete rešiti jednim kvalitetnim Memory Stick uređajem sa velikom memorijom i preslušavati svoje omiljene pesme. Preglednost Hyundaija i30, za razliku od većine konkurenata, jeste odlična. Pozadi, sa naglo zakošenom linijom, jasno se osećaju dimenzije automobila, a situacija kod A stuba, takođe, mnogo je povoljnija nego kod konkurencije.
Automobil koji smo dobili na test bio je pokretan savremenim, novorazvijenim, benzinskim 16-ventislkim agregatom zapremine 1,6 litra. Motor razvija 122 konjske snage pri 6.200 o/min i opremljen je CVVT sistemom za upravljenje ventilima. Hyundai i30 1.6 CVVT teži nešto manje od 1.300 kilograma, i deluje izuzetno živahno. Motor oduševljava uravnoteženim radom, bez imalo vibracija i zahvaljujući sistemu za podešavanje faze ventila, motor snagu prenosi ravnomerno i bez trzanja. S obzirom da je agregat opremljen sa 16 ventila, ukoliko želite žustriju vožnju, morate ga stalno držati iznad 4.000 o/min, jer motor "voli" visoke obrtaje, što potvrđuje i maksimalni Obrtni moment od 154 Nm pri 4 200 o/min. Međutim, to nije nikakav problem za ovaj agrtegat, čak je to i užitak, jer se radilica rado vrti i preko 6.000 o/min, kada zvuk postaje sportski i uverljiv. Motor je temperamentan, što potvrđuje i činjenica da "sprint" iz mesta do stotke realizuje za manje od 11 sekundi, dok maksimalnu brzinu od 192 km/h nismo pokušavali dostići, kako ne bismo došli u sukob sa organima reda. Sve u svemu, performansama nema prigovora, posebno ako u obzir uzmemo i činjenicu da prosečna potrošnja na našem testu iznosila oko 7 litara benzina na 100 pređenih kilometara (u gradskoj vožnji zabeležili smo potrošnju od preko 9 L/100 km sa uključenim klima uređajem, dok je na otvorenom potrošnja iznosila oko 6 L/100 km).
Hyundai i30 u krivinama se ponaša kao riba u vodi. Kao što smo istakli na početku teksta, koncept malih prevesa ("točak na svaki ćošak") učinio je i30 izuzetno dinamičnim i agilnim automobilom. Vozna dinamika prosto nas je oduševila, putujući vijugavim putevima prema planinskoj lepotici Tari. Uostalom, vešanje i platforma potpuno su novorazvijeni, pa smo u skladu sa tom činjenicom očekivali da i vožnja bude na viskom nivou. Vešanje i30 predstavlja mešavinu nemačke i francuske filozofije. Vožnja je komforna zahvaljujući prednjem McPharson nezavisnom vešanju i zadnjem Multilink nezavisnom oslanjanju točkova i možemo slobodno reći da je Hyundai okrenuo novu stranicu u svojoj istoriji konstrukcije automobila. Automobil je izuzetno stabilan u krivinama, a ukoliko preterate sa ulaznom brzinom u krivini, pre ćete doživeti da Vaš i30 krene "preko nosa" nego što će se "otkačiti" zadnji deo automobila, koji kao na šinama stoji stabilno. Ali, i u takvim situacijama, Hyundai i30 jeste siguran automobil, jer sofisticirani ESP sistem reaguje munjevitom brzinom i pomaže vozaču da vrati automobil u idealnu liniju kretanja. Iako je precizan, prava je šteta što volan ne prenosi još više informacija sa podloge koje bi odgovarale mlađoj ciljnoj grupi. Menjač je, za razliku od svojih prethodnika, izuzetno precizan i relativno kratkih hodova. Nećemo preterati ako kažemo da su kočnice na modelu i30 fantastične. Osećaj sigurnosti i potpune kontrole ispunjava nas pri svakom dodiru središnje papučice, a doziranje kočione sile krajnje je jednostavno.
Automobil koji smo dobili na testiranje bio je opremljen SUGAR paketom opreme, što znači da smo uživali u svim novatorijama savremenog doba, uključujući i osećaj izvrsne bezbednosti. U unutrašnjosti su dominirala odlično ergonomski oblikovana "polukožna" sedišta sa jakim bočnim uporištima za držanje tela u krivini, a za temperaturu se brinuo izuzetno brz digitalni klima uređaj. Kompletnom pozitivnom utisku o izgledu automobila značajno su doprinele atraktivne 16-colne felne izrađene od lakih materijala. Testirani i30 zaista je sa sobom doneo sve što bismo mogli poželeti, i sve to za cenu od 17.990 Eura sa carinom i PDV-om. Ako uzmemo u obzir činjenicu da najjeftinija verzija modela Hyundai i30 opremljena 1.4-litarskim benzinskim motorom košta 13.990 Eura sa carinom i PDV-om, jasno je da Hyundai radi upravo ono što su Japanci radili sedamdesetih godina prošlog veka: proizvode automobil koji će kvalitetom biti isti, ili čak i bolji od evropskih, ali opremom i cenom povoljniji.
Hyundai i30 1.6 CVVT - Specifikacija | |
Zapremina motora: | 1591 cm3 |
Snaga motora: | 122 KS pri 6.200 o/min |
Obrtni Moment: | 154 Nm pri 4.100 o/min |
Potrošnja goriva: | Grad: 9 L/100 km |
Otvoreno: 6 L/100 km | |
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: | 11s |
Maksimalna brzina: | 192 km/h |
Dužina automobila: | 4.245 mm |
Širina automobila: | 1.765 mm |
Visina automobila: | 1.480 mm |
Međuosovinski razmak: | 2.650 mm |
Masa automobila: | 1.293 kg |
Pneumatici: | 205/55 R16 |
Zapremina prtljažnika: | 340 litara |
Vešanje napred: | MacPherson |
Vešanje pozadi: | Multi link |
Cena: | 17.990 Eura |
Goran Sarić - Automagazin