Razvoj Mazde u Evropi od 1999. do 2009. godine

Na pomolu novog veka Mazdina prisutnost u Europi uveliko se razlikovala u odnosu na njene početke, kada je jedino zastupništvo marke u Nemačkoj bilo smešteno u praznoj porodičnoj kući...
Njena nova organizacija Mazda Motor Europe (MME) je bila stara više od godinu dana i smeštena uz kompaniju Mazda Nemačka u Leverkuzen-Hitdorfu u velikoj zgradi s puno praznih kancelarija. Nova logistička organizacija Mazda Logistics Europe (MLE) nalazila se u Vilebroeku (Willebroek) u Belgiji u blizini Mazdinog distributivnog centra u Antverpenu. Zajedno s Mazdinim centrom za istraživanje i razvoj u Oberurselu u Nemačkoj, osnovanom 1990. godine, postavljen je kamen temeljac za deceniju rasta i prosperiteta u Evropi.

Za to vreme, u Japanu su već neko vreme trajale pripreme za predstavljanje nove generacije automobila u sklopu Mazdinog ‘Hiljadugodišnjeg plana’, u okviru kojeg je i rođena Mazdina Zoom-Zoom poruka koju danas tako dobro poznajemo. U Evropi su čelni ljudi MME implementirali strategiju kojom su pronalazili najbolje nezavisne partnere na ključnim evropskim tržištima kako bi dalje širili i razvijali Mazdinu mrežu. Razlozi ove investicije su bili jasni – usklađivanje i doslednost ključnih funkcija poput strategije, planiranja, marketinga, prodaje i odnosa s javnošću povećaće efikasnost i harmonizovati novu poruku brenda širom Evrope. Naravno, nezavisni distributeri ostaće važan deo Mazdinog posla na onim evropskim tržištima gde njihovo poznavanje lokalnih običaja i njihova mreža predstavljaju najbolje rešenje.

Mazda je 2000. osnovala nacionalne kompanije u Italiji i Španiji, a 2001. u Francuskoj, Velikoj Britaniji i Švajcarskoj. Tako je došla do nacionalnih prodajnih kompanija i njihovih vlastitih mreža u 'Velikih 5' Zapadne Evrope, Portugaliji i Švajcarskoj. Iste godine, MME je doveo direktora svog Odeljenja za ljudske resurse u Oberurselu, Bruna Milera (Bruno Müller) – trenutno potpredsednika za ljudske resurse Mazde Motor Europe – u Leverkusen-Hitdorf, da vodi isto odeljenje za kompaniju Mazda Nemačka.
“2001,”priseća se on, “Mazda Motor Europe je još bila prilično nedefinisana. Bilo nas je tako malo da su nam kancelarije bile jako velike u poređenju s današnjom situacijom. Bilo je to vrlo uzbudljivo vreme za mene. Građenje Mazde u Evropi bio je jedan od najuzbudljivijih izazova koje možete zamisliti.”

Mazda je takođe otvarala nova radna mesta u Španiji, gde je kompanija 2002. u Barseloni otvorila drugi distributivni centar. Odavde je isporučivala automobile svojim novim nacionalnim kompanijama u Italiji, Španiji, Švajcarskoj i Portugaliji. U isto vreme, u evropskom sedištu formirana su odeljenja marketinga i odnosa s javnošću, kao i komunikacijska mreža kroz sedam Mazdinih nacionalnih kompanija. Upravo ta interna mreža će komunicirati Zoom-Zoom poruku kupcima preko oglasa, štampanih materijala u prodajnim salonima i medija.
“Evropskih predstavljanja automobila nije bilo do kraja 2001godine.,” kaže Bruno Miler. “Većina prezentacija bila je lokalnog karaktera. Bile su vrlo tradicionalne i nisu bile uzbudljive i pamtljive kao danas. Naši štandovi na međunarodnim auto-salonima su imali nacionalni fokus i nije bilo dosledne poruke.”
Do 2002. evropsko osoblje povećalo se sa 8 na 100 ljudi i Mazda je počela da menja svoj imidž u javnosti. Tog proleća, Mazda je na evropskoj prezentaciji u Rimu predstavila prvi automobil iz nove Zoom-Zoom generacije, Mazdu6, i prvi put se medijima obratila jedinstvenim glasom. Te godine prodaja je dostigla 168.000 prodatih automobila, 11% i 19.000 automobila više u poređenju s prethodnom godinom. Predstavljanje Mazde2, Mazde3 i novog sportskog kupea RX-8 RENESIS 2003. godine podiglo je prodaju za 25% na 223.000 automobila. Nova nacionalna kompanija, prva na skandinavskim prostorima, otvorena je u Danskoj, a otvoren je i treći distributivni centar u roterdamskoj luci koji će isporučivati automobile na procvetalo britansko tržište.

Prodajni rekordi su postavljani sledećih pet godina, a 2008. su dostigli vrhunac sa 320.000 prodatih automobila u Evropi. U tih pet godina osnovano je 14 novih nacionalnih kompanija, čime se njihov broj popeo na 22, i otvoren je novi distributivni centar u Bremerhafenu za distribuciju automobila na skandinavsko i rusko tržište.
“Na puno stvari možemo da budemo ponosni, ne samo na naše prodajne uspehe,” kaže Bruno Miler. “Dobili smo ISO sertifikat, i u Belgiji i ovde u Leverkuzen-Hitdorfu. Implementirali smo inicijativu Jedna Mazda. No najviše se ponosim što smo stvorili organizaciju s profesionalcima na svakom nivou, koji rade za kompaniju s jasnom strukturom, procesima i procedurama.”

Uspeh na tržištu inspirisao je Mazdu, uprkos ekonomskim izazovima, na investicije u lokalne humanitarne ustanove gde god je to moguće. Tako je šest Mazdinih nacionalnih kompanija (Austrija, Mazda BELUX, Češka, Hrvatska, Mađarska i Nemačka) 2008. godine pokrenulo saradnju sa SOS-Dečjim selima u svojim zemljama, a ta saradnja traje i danas.
Danas je Mazda Motor Europe znatno drugačija kompanija nego na početku decenije. U manje od deset godina, Zoom-Zoom je učinila prepoznatljivim sloganom u Evropi, a prodaju je dvostruko povećala. Još važnije je da je stvorila skoro stotine novih radnih mesta u Nemačkoj u 22 tamošnje nacionalne prodajne kompanije i u tri nova evropska distributivna centra – sveukupno više od 1600 radnih mesta širom Evrope. Od skromnih početaka sa samo osam zaposlenih, pa sve do 280 zaposlenih iz više od 20 zemalja, Mazda Motor Europe razvila se u panevropsku organizaciju sa snažnim temeljima, pozicioniranu tako da nastavi ovu uspešnu priču u narednim godinama.
Mazda PR