Prodaja dizel motora u Evropi naglo opada - analiza
Automobilski dizel motori u poslednjoj deceniji, u Evropi su doživeli svoje "zlatno doba". Napredna rešenja, koja su predstavljena poslednjih godina kod dizel motora, niska potrošnja, i visok ekološki nivo, uticali su da zastupljenost dizel motora u automobilima koji se prodaju u Evropi poraste sa 22,3 % u 1997. godini, na 53,3 % u 2007. godini...
Podsetimo, 2006. godine prvi put se dogodilo da udeo naftnih motora u ukupnoj ponudi automobila na zapadnoevropkom tržištu pređe granicu od 50 %, tačnije iznosio je 50,8 %. Ali, nakon 2007. godine, kada je udeo dizel motora na evropskom tržištu dostigao vrhunac (53,3 %), usledio je drugačiji razvoj situacije. Već 2008. godine zabeležen je blagi pad (52,7 %), da bi se kasnije trend potpuno promenio. Udeo dizel motora na evropskom tržištu, u 2009. godini je zabeležio veliki pad. Preliminarne brojke Evropske asocijacije proizvođača automobila (ACEA) govore o padu udela dizel motora u ukupnoj prodaji na svega 45 %, što je nivo koji su dizel motori poslednji put zabeležili 2003. godine. Definitivne brojke za prošlu godinu nisu na raspolaganju, ali ako se oslonimo na statistiku za prva tri kvartala prošle godine, dobijamo udeo od 45,2 %.
Udeo dizel motora u novoregistrovanim automobilima u periodu 1990 - 2009 (brojke za 2009. godinu važe za period januar - septembar) Rezultati statističkih analiza su nesporni. Ali, postavlja se pitanje razloga koji su doveli do ovakvih kretanja. Veliku ulogu igra ukidanje premija i beneficija na kupovinu automobila. Logika je jasna: beneficije su se najviše odnosile na kipovinu malih automobila, u kojima dizel motori nisu posebno popularni. Veliki faktor je i kretanje tržišta u smeru ka manjim i jeftinijim automobilima, bez obzira na olakšice. Prodaja automobila u Evropi u 2009. godini nije zabeležila veliki pad (međugodišnji minus 1,6 %), ali se struktura prodaje kretala u smeru ka manjim automoblima.
Udeo dizel motora u novoregistrovanim automobilima, po pojedinačnim mesecima, za period 2006 - 2009 Ali, ni to nije sve. Na mnogim tržištima, udeo dizel motora u prodaji počeo je da opada i pre nego što je najpopularnija reč u medijima postala "KRIZA". Npr. u Austriji, gde su dizel motori veoma popularni, i to dugoročno, njihov pad prodaje počeo je 2004. godine. Tada je njihov udeo u ukupnoj prodaji na tržištu Austrije opao sa 71,5 %, koliko je iznosio 2003. godine, na 70,7 %. Posle 62,1 % u 2006. godini, Austrijanci su došli do brojke od 54,6 %, pri čemu je poslednjih meseci 2009. godine zabeležen udeo od samo 43 %. Sličan razvoj situacije zabeležen je i u Italiji, gde je udeo dizel motora u ukupnoj prodaji smanjen sa 58,3 %, koliko je iznosio 2005. godine, na 40,3 % u poslednjim mesecima 2009. godine.
Međugodišnja promena u udelu dizel motora u novoregistrovanim automobilima, na pojedinačnim tržištima, između godina 2008 i 2009 Sledeći važan faktor je ekonomski aspekt. Jer, razlika između cene benzina i cene dizel goriva je sve manja, a cena održavanja dizel automobila, dugoročno posmatrano, je viša u odnosu na benzinske agregate. Više servisne troškove turbodizel motori imaju zbog svoje složenije konstrukcije (brizgaljke, turbina, pumpa visokog pritiska). To su komponente koje atmosferski benzinski motori nemaju, i dugoročno posmatrano, za osobe koji godišnje ne prelaze puno kilometara (tj. ako nisu taksisti), sve je manje argumenata za kupovinu automobila sa dizel motorom.
Udeo dizel motora u novoregistrovanim automobilima u pojedinačnim zemljama, u godini 2009 Goran Sarić - Automagazin portal