Nissanova tehnologija e-4ORCE pruža vozačima svih nivoa potpuni komfor i kontrolu
Otkako je pre deset godina Nissan predstavio LEAF, prvo električno vozilo serijske proizvodnje, proizvođači električnih vozila sve su više okrenuti snažnim performansama...
Njen naziv je e-4ORCE, revolucionarna nova tehnologija za kontrolu svih točkova koja pomaže vozačima svih nivoa iskustva i ohrabruje ih tako što sve vreme isporučuje maksimalni obrtni momenat na sva četiri točka, kao i uravnoteženu, predvidivu snagu u svakoj situaciji.
Slovo „e” u nazivu e-4ORCE odnosi se na Nissanov 100% sistem pogona elektromotorom. Reč „4ORCE” (koje se izgovara force – što na engleskom znači snaga) odnosi se na fizičku snagu i energiju vozila, dok broj „4” predstavlja kontrolu na sva četiri točka.
Tokom Sajma automobile u Tokiju 2019. kao i Sajma tehnologija i inovacija CES u Las Vegasu ranije ove godine, Nissan je demonstritao tehnologiju e-4ORCE u posebno napravljenom test automobilu koristeći model LEAF e+ kako bi omogućio vozačima da iskuse potencijal tehnologije. U skladu sa temom „kontrole sva četiri točka”, postoji četiri načina na koje e-4ORCE tehnologija podržava vozače:
Nissanova tehnologija kontrole električnog pogonskog sklopa u e-4ORCE test automobilu reaguje na ulazne parametre vozača sa najvišom preciznošću koja je tri puta brža od treptaja oka. Ovo ne samo da pruža vozaču momentalno i glatko ubrzanje, već i garantuje da tehnologija kontrole može da funkcioniše u raznim scenarijima. Naravno, iako to podrazumeva i vanserijsko ubrzanje, tehnologija e4ORCE zaista dolazi do izražaja kada je vozač primoran da iznenada odreaguje kako bi izbegao nešto na putu, poput životinje ili predmeta. Sistem prati i sprovodi namere i očekivanja vozača glatko i efikasno.
Inženjeri Nissana iskoristili su znanje i veštine stečene radom na sistemu simetričnog obrtnog momenta modela Nissan GT-R’s ATTESSA E-TS, kao i pametnog sistema 4x4 modela Nissan Patrol za povećanje izlazne snage, kočenja i kontrole šasije. Duga istorija kompanije i iskustvo sa električnim vozilima i naprednim sistemom pogona na sva četiri točka osiguraće da sistem e-4ORCE bude jedan od najotpornijih koji postoji.
„Ova tehnologija nudi novi nivo kontrole” rekao je Ryozo Hiraku, vodeći lider odeljenja za pogonske sklopove i inženjering električnih vozila kompanije Nissan. „Novo za kompaniju Nissan, novo za električna vozila. Tehnologija kontrole e-4ORCE predstavlja kombinaciju naših znanja i veština o tehnologiji pogona na sva četiri točka i kontrole šasije, kao i stručnog znanja o razvoju električnih vozila. e-4ORCE nije samo naslednik jedne tehnologije, već predstavlja evoluciju mnogih od njih.”
„Tehnologija kontrole e-4ORCE izdvaja se od drugih električnih vozila sa pogonom na sva četiri točka koja su dostupna danas,” rekao je Hiraku. „Vredno smo radili kako bismo pružili precizne performanse koje omogućavaju da se vozač udobno vozi u raznim uslovima.”
Pri skretanju, vozilo uglavnom naglo menja pravac u krivini prilikom ubrzanja, zbog čega vozač mora više da upravlja volanom ili da smanjuje brzinu (podupravljanje). Tehnologija e-4ORCE raspoređuje obrtni momenat na prednje i zadnje točkove vozila kako bi se maksimiziralo trenje guma (prianjanje) u skladu sa podlogom i situacijom u kojoj se nalazi vozilo. Balans pogona na sva četiri točka tehnologije e-4ORCE podrazumeva distribuciju 50/50, ali takođe može da prenese do 100% snage na prednje ili zadnje točkove, kao i da je rasporedi između, na raznim putevima i pod različitim uslovima vožnje. Sila usporavanja se optimalno kontroliše na svakom od četiri točka kombinovanjem rekuperativnog i hidrauličnog kočenja, čime se, pored usporavanja, poboljšavaju i performanse skretanja.
Rezultat je viši nivo kontrole, posebno tokom skretanja, koja pruža vozaču udobno, glatko i predvidivo iskustvo sa minimalnom potrebom za korekcijama upravljačem.
Rekuperativno kočenje jedno je od glavnih obeležja električnog vozila. Tehnologija omogućava da se snaga povrati kada automobil uspori, a zatim tu energiju šalje nazad u akumulator. S obzirom da sistem e-4ORCE raspoređuje kočenje i snagu na sve točkove, kada se koristi rekuperativno kočenje prednji i zadnji električni motori smanjuju naginjanje vozila u stranu i napred nazad. Ovo pomaže da se vozačka kabina, kao i putnici u njoj, održe stabilnijim, što dovodi do sprečavanja mučnine tokom kretanja, na primer, prilikom „stani-kreni” vožnje.
„Odziv električnog motora može da pruži odlično ubrzanje, ali to nije bio naš glavni cilj.” rekao je Hiraku. „Koristeći preciznu kontrolu motora tehnologije e-4ORCE, možemo da kontrolišemo kretanje vozila čim se kočnice aktiviraju, pružajući svima u vozilu – naročito putnicima – stabilnu i glatku vožnju.”
„Razvili smo ovu tehnologiju tako da ona radi u pozadini i ne ometa vozača,” zaključuje Hiraku. „Namera nam je da se čak i novi vozači osećaju sigurno i na najprirodniji mogući način reaguju na pokrete vozila. Nakon što se ljudi jednom naviknu na automobile sa tehnologijom e-4ORCE, može im biti teško pri vožnji automobila koji je ne poseduje.”