AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Revizija EU pravila o bezbednosti saobraćaja: Novi tehnički pregledi i izuzimanje mopeda do 125 kubika

Revizija EU pravila o bezbednosti saobraćaja: Novi tehnički pregledi i izuzimanje mopeda do 125 kubika

Evropska komisija predlaže sveobuhvatnu reviziju pravila EU o bezbednosti na putevima i registraciji vozila...

Sporni mopedi - do 125 kubika


Evropska komisija je posle opsežnih konsultacija sa najrelevantnijim organima EU, koji pre svega imaju ulogu da povećaju bezbednost u saobraćaju, objavila svoj predlog sveobuhvatne revizije pravila EU o bezbednosti na putevima i registraciji vozila.


U suštini to su ažurirana pravila za bezbednije puteve, manje zagađenja vazduha i digitalne dokumente za vozila.


Nova pravila će uzeti u obzir sve veće prisustvo električnih vozila i prilagoditi se novim tehnologijama. Uvešće zahtevnije inspekcije, uključujući periodične tehničke preglede za električna vozila i napredne sisteme pomoći vozaču, godišnje preglede za starije automobile i kombije, kao i napredne metode otkrivanja vozila sa visokom emisijom radi smanjenja zagađenja finim česticama. Pored toga, Komisija predlaže uvođenje digitalnih certifikata za registraciju vozila i periodično testiranje, pojednostavljenje prekogranične razmene podataka i zaštitu građana od prevarnih aktivnosti kao što je manipulacija kilometražom. Takođe, periodični tehnički pregledi biće olakšani onima koji privremeno borave u drugoj zemlji EU.


Predložene izmene odražavaju posvećenost EU bezbednoj i održivoj mobilnosti, uz istovremeno obezbeđivanje slobodnog kretanja ljudi i robe. Procenjuje se da će između 2026. i 2050. godine ovi predlozi spasiti oko 7.000 života i sprečiti oko 65.000 teških povreda.


U tu svrhu, Komisija predlaže reviziju tri direktive: O periodičnom tehničkom pregledu (PTI) vozila, dokumentima o registraciji vozila i pregledu na putu (RSI) komercijalnih vozila.


Izazovi nebezbednih i starijih vozila


Ovaj predlog, objavljen pre nekoliko dana, usmeren je na nebezbedna vozila, koja doprinose nesrećama, smrtnim slučajevima i povredama. Važeća pravila, poslednji put su ažurirana 2014. godine, moraju pratiti tehnološki napredak kao što su sistemi pomoći vozaču i sve veće prisustvo električnih vozila na putevima. Pored toga, vozila koja izazivaju veliko zagađenje i buku, iako ih je relativno malo, odgovorna su za nesrazmeran udeo štetnih emisija. Važeća pravila se ne bave dovoljno zagađenjem vazduha i bukom.

Starenje voznog parka takođe povećava rizik od prevare sa kilometražom (tj. vraćanje pokazatelja kilometraže kako bi se stvorilo utisak da vozila imaju manju kilometražu nego što zaista imaju). Borba protiv ove prevare zahteva ažurirana pravila. Zastarele procedure i nekorišćenje moderne tehnologije ometaju sprovođenje zakona i prekograničnu saradnju.

 

Ključni elementi novih pravila


Predložene mere uključuju sledeće:


Novo testiranje emisija: Detekcija vozila sa visokom emisijom, uključujući i ona čija su podešavanja neovlašćeno menjana, korišćenjem naprednih metoda za ultrafine čestice i azotne okside NOx.


Prilagođavanje testiranja novim vozilima: Periodični tehnički pregledi za električna vozila i novi testovi za elektronske bezbednosne sisteme, uključujući testiranje integriteta softvera sistema relevantnih za bezbednost i emisiju.


Borba protiv prevare: Snimanje očitavanja kilometraže u nacionalnim bazama podataka za prekograničnu razmenu istorije kilometraže.


Godišnji pregledi: Za automobile i kombije starije od deset godina.


Digitalizacija: Izdavanje elektronskih certifikata o registraciji vozila i periodičnom testiranju i razmena podataka putem zajedničke platforme radi pojednostavljenja administrativnih procesa.


Međusobno priznavanje certifikata o periodičnom tehničkom pregledu: Obezbeđivanje prekograničnog priznavanja periodičnog tehničkog pregleda obavljenog u drugoj državi članici za automobile tokom šest meseci.


Poboljšano upravljanje podacima: Pojednostavljivanje pristupa tehničkim podacima o vozilima za centre za testiranje.


Sledeći koraci


Predloge će sada razmatrati Evropski parlament i Savet u skladu sa redovnim zakonodavnim postupkom.


Nakon što se postigne dogovor, Komisija će pripremiti potrebne delegirane i implementacione akte za određene aspekte sprovođenja pravila.


Pozadina


U svom okviru politike bezbednosti na putevima EU za period 2021–2030, Komisija se ponovo obavezala na svoj ambiciozni cilj da do 2050. godine na putevima EU bude gotovo nula smrtnih slučajeva i nula teških povreda („Vizija nula“) i da smanji broj smrtnih slučajeva i teških povreda za 50% do 2030. godine. Današnji predlozi će pomoći u ostvarivanju ovih ciljeva, a najavljeni su u Strategiji održive i pametne mobilnosti Komisije za 2020. godinu.


Komisija je objavila najnovije podatke o bezbednosti na putevima u martu 2025. godine, koji pokazuju da se broj smrtnih slučajeva postepeno smanjuje širom EU, ali napredak je i dalje prespor. U saobraćajnim nesrećama u 2024. godini je bilo 19.800 smrtnih slučajeva - što je smanjenje od 3% u odnosu na 2023. godinu, odnosno 600 manje izgubljenih života. Iako ovo predstavlja korak u pravom smeru, ukupni tempo poboljšanja ostaje prespor, a većina država članica nije na dobrom putu da ispuni cilj EU da prepolovi broj smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama do 2030. godine.


Komisija sprovodi sistemski pristup vožnji u EU. Ovaj sistem bezbednosti zahteva bezbednu vožnju, bezbednija vozila, bezbedniju infrastrukturu, niže brzine i bolju negu nakon sudara.


Predlog za reviziju Direktive o periodičnim tehničkim pregledima i pregledima komercijalnih vozila na putu su suštinski izmene direktiva 2014/45/EU i 2014/47/EU.To su jako obimne i precizne direktive, koje je, po mišljenju EK "vreme pregazilo" pa su potrebna usklađivanja sa sadašnjim stanjem u saobraćaju i kako se stalno naglašava "sveobuhvatno ažuriranje".


Ukratko rečeno radi se o dva predloga. Predlog za reviziju direktive o dokumentima za registraciju vozila i Predlog izmene direktive o reviziji paketa tehničke ispravnosti.


-EU je čvrsto posvećena smanjenju broja smrtnih slučajeva i teških povreda u saobraćaju za 50% do 2030. godine. Današnja inicijativa predstavlja veliki korak napred u tome da naši putevi budu bezbedniji, vazduh čistiji i sve ovo je usmereno ka tom cilju - kaže Apostolos Cicikostas, komesar za održivi transport i turizam EU.


Sa predlogom EK svi relevantni činioci koji učestvuju u saobraćaju na bilo koji način su saglasni uz neke manje primedbe, a jedino je Evropski savet za bezbednost saobraćaja (European Transport Safety Council- ETCS) stavio ozbiljnu zamerku na predložene izmene vezane za tehničke preglede. Naime, u detaljnom obrazloženju izmena u kontrolisanju ispravnosti vozila i tehničkim pregledima mopedi do 125 ccm su izuzeti od obaveznih tehničkih pregleda.


ETCS smatra da je isključivanje mopeda i motocikala do 125 kubika iz obaveznih tehničkih pregleda "velika propuštena prilika za poboljšanje bezbednosti na putevima".


Evropski savet za bezbednost saobraćaja je prvo pozdravio predlog da se zatvori trenutna "rupa u zakonu" koja je omogućila nekolicini država članica EU, uključujući Finsku, Irsku i Holandiju, da isključe sve motocikle iz redovnih zahteva za testiranje. Portugal je takođe prošle godine najavio da će otkazati planove za uvođenje redovnih provera svih motocikala. Prema novim predlozima EU, isključivanje svih motocikala iz testiranja više neće biti dozvoljeno.


Ova promena utiče samo na testiranje snažnijih motocikala što je zatim izazvalo i reakciju ETCS.


-Savet je veoma zabrinut što Komisija predlaže da se mopedi i motocikli ispod 125 kubika izuzimaju iz obaveznog testiranja. Studije pokazuju i visok nivo manipulacija u ovoj kategoriji povezanih sa brzinom, kao i kvarove kočnica i guma koji igraju ulogu u mnogim nesrećama.


Prema istraživanju sprovedenom u Austriji, skoro polovina mopeda (47%) je "podešeno" na način koji im omogućava da putuju većim brzinama. U Danskoj, 17% svih sudara mopeda koji su rezultirali smrću ili teškim povredama uključivalo je vozila koja su bila prepravljena nezakonito – oko 800 vozila. U Holandiji, detaljna studija o faktorima koji utiču na sudare sa „sporim mopedima“ otkrila je da je u 8-14% slučajeva faktor bio loš kvalitet guma ili kočnica. Ovi sudari su se mogli sprečiti da su bili na snazi obavezni tehnički pregledi - kažu u ETSC.


Elen Taunsend, direktorka za politiku ETSC-a, prokomentarisala je ovu predloženu izmenu:


-Mopedi i motocikli ispod 125 kubika su prevozno sredstvo visokog rizika i često ih koriste mladi ljudi. Neproveravanje da li gume, kočnice i svetla rade i da li vozila nisu prepravkjana za veće brzine samo povećava rizik. Pozivamo Evropski parlament i države članice da zahtevaju da se ova vozila redovno proveravaju-rekla je Taunsend.


Evropski parlament je ranije pozvao da sve vrste motocikala budu predmet redovnih obaveznih provera.


ETSC ističe i da je zadovoljan što će starija vozila (od 10 godina) sada zahtevati godišnje provere, ali kaže da bi taj zahtev trebalo uvesti ranije, najviše nakon šest godina.


Druge pozitivne promene uključuju zahtev za redovnom proverom da li će nove obavezne bezbednosne tehnologije, koje se zahtevaju za nove tipove vozila u EU od 2022. godine, kao i drugi sistemi pomoćii vozilu, biti predmet redovnih provera kako bi se videlo da li i dalje ispravno funkcionišu.


Evropska komisija takođe želi da provere komercijalnih vozila na putu uključuju i inspekciju načina na koji je teret obezbeđen – još jedan dobrodošao razvoj događaja prema ETSC-u.


Izvor: Evropska komisija, ETSC
Fotografija: Freepik

Kia EV3 je Svetski auto godine 2025.

Kia EV3 je Svetski auto godine 2025.

Kia EV3 proglašen je ukupnim pobednikom na izboru World Car Awards 2025. Na svečanoj dodeli nagrada World Car Awards, koja se održala u sklopu Međunarodnog sajma automobila u Njujorku, Kia EV3 osvojio je prestižnu titulu Svetskog automobila godine 2025...

123456. . .1621
BMW M5 Touring 2025
Slika nedelje