Hidraulični hibridni pogon iz Boscha: Praktičan i zabavan za vožnju
Boschov novi hidraulični, potpuno hibridni pogon obezbeđuje i uštedu goriva i uživanje u vožnji. Tehnologija koju Bosch razvija u saradnji sa PSA Peugeot Citroen, ima jasan cilj: da obezbedi hidraulični hibridni pogon koji će značajno da smanji potrošnju goriva i emisiju CO2 u kompaktnim automobilima...
Sistem je takođe namenjen za putničke automobile iz drugih segmenata, kao i za laka dostavna vozila koja se koriste u urbanim sredinama.
Dizajn hidrauličnog hibrida omogućava “boost” efekat koji bi normalno bio dostupan samo u kompleksnim električnim pogonima. Konvencionalni motor sa unutrašnjim sagorevanjem se kombinuje sa hidrauličnim jedinicama i akumulatorom sa azotom pod pritiskom kako bi obezbedili kratko dodatno ubrzanje. Hibridni sistem je u stanju da podrži i benzinske i dizel motore u uslovima u kojima oni nisu optimalno efikasni.
“Power-split” koncept (koncept podele snage) omogućava razne opcije vožnje. Za kratka putovanja može se koristiti ušteđena energija sa hidraulično generisanom snagom. U tom slučaju motor sa unurašnjim sagorevanjem ostaje neaktivan, a vozilo ne emituje izduvne gasove. Za duža putovanja, ili pri bržim vožnjama, ubrzavanje obezbeđuje motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Alternativno, ova dva tipa pogona mogu i da se kombinuju. U ovom slučaju, energija sačuvana u hidrauličnom sistemu i gorivo koje se sagori u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem zajedno pokreću vozilo, što takođe omogućava kratak “boost” efekat.
Bosch i PSA Peugeot Citroen vide veliki potencijal u ovoj tehnologiji. U novom evropskom ciklusu vožnje, ovaj sistem omogućava uštedu goriva i do 30 posto u poređenju sa konvencionalnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. U gradskoj vožnji, ovaj procenat iznosi i do 45 posto. Kao rezultat toga, broj kompaktnih automobila može značajno da se poveća korišćenjem ovog alternativnog pogona. Veća efikasnost je omogućena jer su ove dve komponente usklađene.
Štaviše, hibridni sistem uspeva da iskoristi energiju koja bi inače bila izgubljena. Kočenje, na primer, brzo puni hidraulični akumulator: kinetička energija koja se oslobađa tokom kočenja se konvertuje u hidrauličnu energiju i skladišti u akumulatoru pod pritiskom. Normalno, ova energija bi bila izgubljena, tj. pretvorila bi se u toplotu prilikom trenja obloga kočnica. Prednosti hibridnog pogona su podjednako očigledne i pri konstantnim brzinama. U ovom slučaju, motor može da se pokrene u efikasnom rasponu, a u isto vreme se akumulator puni hidrauličnom energijom.
Šematski prikaz hidrauličnog hibrida: Kao dodatak konvencionalnom motoru sa unutrašnjim sagorevanjem, hidraulični hibridni pogon takođe ima i akumulator (posudu) pod pritiskom i rezervoar.
Ovaj hidrauličko-mehanički sistem omogućava hibridni pogon koji je jeftin, robustan i lak za servisiranje. S obzirom na to da mu nije potrebna nikakva specijalna infrastruktura, može da se koristi širom sveta.
Detaljan tehnički opis rada
Kao dodatak konvencionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, hidraulični hibridni pogon takođe uključuje i akumulator pod pritiskom i rezervoar. Hidraulične jedinice kompresuju gasne „jastučiće“ koristeći hidrauličnu tečnost. Tečnost i gas se nalaze odvojeni jedno od drugog. Gasni „jastučići“ skladište energiju tako što se gas kompresuje slično kao opruga. U tom trenutku, pritisak u sistemu je 300 bara. Količina energije koja može da se skladišti u akumulatoru pod pritiskom zavisi od veličine sistema. Čim se pritisak u akumulatoru oslobodi, sistem radi obrnuto. Gas se ponovo širi, proizvodeći silu pritiska na hidrauličnu tečnost i pokrećući hidraulični motor. Motor koristi uskladištenu energiju i isporučuje je nazad vozilu putem prenosnika.
Istina je da akumulator pod pritiskom ima ograničen kapacitet i raspon u odnosu na litijum-jonske akumulatore koji se nalaze u električnim automobilima. Svejedno, ovaj sistem se mnogo brže i efikasnije puni i bolje koristi dodatnu energiju koju obezbeđuje motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Saradnja između Boscha i PSA
Bliska saradnja između Boscha i PSA Peugeot Citroen počela je još 2008. kada je došlo do saradnje inženjerskih sektora. Zahvaljujući ovom strateškom partnerstvu 2011. god. na tržištu se pojavio Peugeot 3008 HYbrid4, prvi u svetu serijski proizveden dizel hibridni putnički auto sa pogonom sa razdvojenim osovinama. PSA Peugeot Citroen je u bliskoj saradnji sa Boschom razvio električne komponente (električni motor, elektroniku, generator visokog napona) i specijalnu konstrukciju Elektronskog stabilizacionog programa ESP® za hibridna vozila. Koncept hibridnog pogona sada se takođe nalazi i u PSA-ovom Peugeotu 508 (u RXH karavanu kao i u HYbrid4 sedanu) i Citroenovim DS5 HYbrid4 modelima, za koje je Bosch obezbedio komponente električnog pogona.
Bosch