Predstavljena Toyota GR Supra s jedinstvenim manuelnim menjačem za trkačke zaljubljenike
Nedugo posle toga usledilo je predstavljanje modela GR Yaris, a uz nedavni dolazak kupea GR86 osnažene su sve prednosti i vrhunski kvaliteti koji definišu brend s oznakom GR – to su automobili rođeni iz strasti za automobilizmom, koji se direktno oslanjaju na znanje i iskustvo osvajača svetskih šampionata - tima TOYOTA GAZOO Racing...
Od svog lansiranja, GR Supra bila je u ponudi s rednim šestocilindarskim motorom zapremine 3,0 litra, sa 340 KS (250 kW), koji je uparen s osmostepenim automatskim menjačem. Godinu dana kasnije, novi 2,0-litarski motor snage 258 KS (190 kW) pridodat je gami, ponovo s automatskim menjačem kao standardom.
Iako su mediji i obožavaoci širom sveta imali samo reči hvale za automobil i njegove performanse, neizbežno je i dalje postojala dilema da li će konačno i manuelni menjač biti dostupan.
#SAVETHEMANUAL
Toyota je osluškivala glas ljubitelja i kupaca sportskih automobila, a sada je i potvrđeno da će nova GR Supra sa šestostepenim inteligentnim manuelnim menjačem (iMT) uskoro biti predstavljena u Evropi: konstruisana je da oduševi vozače koji cene kontrolu i prednosti precizno proračunatog prenosa manuelnog menjača. Novi član porodice pruža prilku Toyoti da sva tri svoja GR modela dostupna u Evropi ponudi s manuelnim menjačem i tri papučice, bilo kao kao standard (za GR Yaris) ili kao opciju (GR Supra, GR86).
Veran čistokrvnom inženjerskom kvalitetu GR Supre, ovaj razvojni proces nije bio samo pitanje korišćenja i primene poznatih rešenja. Novi menjač, zajedno s novim kvačilom, konstruisan je tako da posebno odgovara karakteristikama snage i obrtnog momenta 3,0-litarskog motora koji je predviđen za model GR Supra.
U isto vreme, sistemi za kontrolu kočenja i ogibljenje primenjeni u GR Supri ponovo su podešeni za još bolje performanse, a te promene se uvode u čitavoj gami modela.
Nova rešenja omogućila su proširenje game specijalnim modelom s oznakom Lightweight, koji ima lakši motor zapremine 3,0 litra. Pored manje težine manuelnog menjača, omogućeno je dalje unapređenje specifikacija kako bi se smanjila masa praznog vozila za skoro 40 kg, obezbeđujući još bolje upravljanje automobilom.
NOVI ŠESTOSTEPENI MANUELNI MENJAČ
Manuelni menjač ugrađen u GR Supru je projektovan i posebno podešen za primenu s rednim, šestocilindarskim motorom ovog kupea.
Inženjerski tim je tako bio u mogućnosti da modifikuje postojeće kućište menjača, pogonsko vratilo i set zupčanika, ali i da ukloni elemente koji nisu bili potrebni, kao što su delovi zvučne izolacije, što je dodatno smanjilo težinu.
U srcu menjača je novokonstruisano kvačilo većeg prečnika i s ojačanim listovima (“lepezom”) potisne ploče. S većom površinom trenja i jačom oprugom, ovo poboljšano rešenje obezbeđuje visoke performanse neophodne za motor velikog obrtnog momenta koji se ugrađuje u GR Supru.
INTELIGENTAN RAD
Inteligentni menjač (iMT) koristi pametni kontrolni sistem, a programiran je novim softverom koji daje prednost sportskim performansama. Prilikom prebacivanja u viši stepen prenosa, svi parametri se podešavaju tako da optimizuju obrtni moment motora u trenutku aktiviranja i otpuštanja kvačila. Prilikom prelaska u niže stepene prenosa, softver je pažljivo podešen kako bi zadržao željene performanse.
Menjač iMT je podešen kao podrazumevani izbor za vožnju, ali se može isključiti u Sport režimu ako vozač to poželi.
PRENOSNI ODNOS
Da bi se izbegao usporeni polazak i utisak nedovoljnog ubrzanja, krajnji prenosni odnos menjača je skraćen sa 3,15 (kod GR Supri s automatskim menjačem) na 3,46. Rezultat je sportski odziv i menjanje stepena prenosa u skladu s performansama sportskog automobila.
UNAPREĐENJE OGIBLJENJA I UPRAVLJANJA
Sve verzije GR Supre imaju izmenjeno i unapređeno ogibljenje, primenjeno da bi se dobile idealne performanse usklađene s novim manuelnim menjačem.
Izmene obuhvataju čvršću vulkanizovanu gumu u prednjim i zadnjim čaurama stabilizatora, i dodatno podešene amortizere. Mehaničke komponente električnog servo upravljača i radni parametri sistema su takođe poboljšani.
IZMENJENA CENTRALNA KONZOLA I RUČICA MENJAČA
Promene koje donosi ugradnja novog manuelnog menjača namenjenog GR Supri nisu bile ograničene samo na pogon. Posebna pažnja je takođe posvećena načinu na koji se novi sistem može smestiti u kokpit vozača.
Naime, to nije bila samo stvar promene jedne ručice menjača drugom. Moralo se uzeti u obzir da ručica menjača bude optimalno postavljena radi preciznije, brže i efikasnije promene stepena prenosa.
Postojeći dizajn centralne konzole nije dozvoljavao dovoljan razmak između ručice menjača i kontrolnog panela klima uređaja. Da bi se postigla savršena ergonomija, konzole i komande za izbor režima vožnje su redizajnirani. Istovremeno, promenjena je dužina hoda ručice menjača, dok je smanjen napor potreban za menjanje brzina i prebacivanje stepena prenosa za vožnju unazad.
Izmenjeni raspored sada obezbeđuje skladan razmak od 42 mm između vrha menjača i panela klima uređaja.
Osećaj koji pruža menjač u ruci i snaga potrebna za njegovo prebacivanje deo su senzorne veze čoveka s automobilom, pa je značajna pažnja posvećena težini i obliku ručice menjača i kvalitetu njegovog funkcionisanja. Kao rezultat svega toga, Toyota je prilagodila nivo potrebnog napora za prebacivanje ručice za hod unazad, i odlučila se za nešto težu ručicu menjača (200 g) koja daje prijatniji efekat inercije.
KONTROLA PRENOSA SNAGE
Prenos snage i kočenje kod GR Supre su optimizovani za rad s ručnim menjačem.
S automatskim menjačem moguće je koristiti drugu brzinu pri polasku uzbrdo, u situacijama kada se točkovi na suprotnim strana nalaze na površinama s različitim nivoima prianjanja – na primer, kada je automobil parkiran delimično na zaleđenoj bankini puta. Polazak je ravnomeran, bez kretanja unazad ili proklizavanja točkova. S manuelnim menjačem mora da se koristi prva brzina jer otpuštanje kvačila donosi veći rizik od proklizavanja točkova. Da bi rešili problem, Toyotini inženjeri su podesili kontrolu “vuče” (TRC) automobila kako bi postigli uravnotežen rad, kao što je to slučaj kod verzije s automatskim menjačem. Sistem je takođe optimizovan za karakterističan visok obrtni moment motora GR Supre, kao i široke gume i pogon na zadnje točkove.
ŽUSTRO KOČENJE I STABILNOST
Ponašanje automobila pri ubrzanju na izlasku iz krivine je ključni element kvaliteta u Toyotinoj filozofiji „Zabava u vožnji“, razvijene za GR Supru. Za novu verziju s manuelnim menjačem, kontrola proklizavanja je ponovo bila u fokusu razvoja kako bi se osigurala idealna ravnoteža između agilnosti i stabilnosti pri izlasku iz krivine uz pritisak na papučicu gasa. TRC rešenje je podešeno tako da održava stabilnost – automobil se pouzdano drži linije koju je vozač zadao, dok ujedno osigurava neophodnu količinu snage potrebne za pružanje sportskog osećaja.
NOVO REŠENJE HAIRPIN+
Ambicije da se GR Supra učini zabavnom za vožnju i u najtežim uslovima bila je podsticaj za uvođenje novog rešenja pod nazivom Hairpin+. Taj sistem će omogućiti više slobode i bolji odziv, posebno kada vozite kroz uske krivine na usponima (većim od 5%), s podlogom sa visokim trenjem, poput onih na evropskim planinskim rutama.
Više „slobodnog” okretanja točkova može učiniti takve deonice prijatnijim za vožnju, tako da je Toyota optimizovala kontrolu obrtnog momenta motora čime je omogućila veću razliku u broju okretanja zadnjih točkova, nezavisno s leve i desne strane.
SPREČAVANJE ZANOŠENJA
Veoma brzo vozilo s pneumaticima visokog nivoa prianjanja može biti osetljivo na iznenadno preupravljanje – nešto što je teško kontrolisati samo pomoću elektronske kontrole stabilnosti vozila (Vehicle Stability Control - VSC). Da bi se kontrolisalo ovakvo ponašanje automobila, ugrađen je sistem koji ograničava naginjanje i zanošenje (Anti Roll Programme - ARP), a biće dostupan kako za verziju s manuelnim, tako i za onu s automatskim menjačem GR Supre. To će, uporedo s radom sistema VSC, omogućiti pravovremenu kontrolu, kako bi se izbegao iznenadni gubitak prianjanja točkova što je moguće kod ogibljenja podešenog za maksimalne performanse.
Pored toga, Track režim vožnje podešen je da omogući lako driftovanje uz slobodu na pritisak papučice prilikom dodavanja gasa. Vozilo ostaje agilno, ali je manji rizik od proklizavanja, pre svega zahvaljujući specifičnoj kontroli motora i obrtnog momenta.
NOVA GR SUPRA LIVE LIGHTWEIGHT
Toyota je iskoristila priliku nastalu uštedom na težini novog manuelnog menjača kako bi GR Supra gamu obogatila modelom Lightweight.
Model GR Supra Lightweight s trolitarskim motorom lakši je za 38,3 kilograma u poređenju s masom praznog vozila aktuelnog 3,0-litarskog modela s automatskim menjačem.
Ugradnjom novog manuelnog menjača i novih 19-inčnih aluminijumskih naplataka postignuto je smanjenje težine od 21,8 kg; Lightweight model je lakši za dodatnih 16,5 kg jer je zamenjen audio sistem, odustalo se od kožnih presvlaka sedišta, električnog podešavanja i lumbalne podrške. Sva ova smanjenja mase poboljšavaju preciznost upravljanja i ponašanje automobila.
IZMENJENA GAMA MODELA
Nova gama GR Supra modela zadržava 2,0-litarski Live model s automatskim menjačem kao baznu verziju, dostupnu s paketima opcija Premium, Connect i Sport, kao i 3,0-litarsku Active verziju s automatskim menjačem, s opcijom Premium paketa.
Očekuje se da će 3,0-litarska Live Lightweight verzija s manuelnim menjačem biti najpopularnija verzija GR Supre, dok će 3,0-litarski Premium, s manuelnim menjačem, biti pozicionirana na vrhu game.
NOVE BOJE SPOLJA I UNUTRA
Proširena porodica GR Supre takođe dobija i novu ponudu boja jer su paleti pridodate nijanse Moareki Grey i Dawn Blue. Mat boja Moonstone White je takođe novost, ekskluzivno namenjena novom vrhunskom modelu, 3,0-litarskoj Premium verziji s manuelnim menjačem.
U kabini je dosadašnja crvena koža zamenjena novom opcijom žućkastobraon boje presvlaka. Ukoliko žele još više sportskog duha za svoj automobil s manuelnim menjačem, kupci mogu da se odluče za dodatni paket Alcantara koji se odlikuje finim materijalima primenjenih u izradi vrha ručice menjača i obloge.
PR