Blue Corridor 2012 - Relijem za gas u transportu
Od 8. do 24. septembra oko 15 automobila i kamiona vozilo je reli širom Evrope. Iako jednaki po performansama vozilima koja idu na benzin, ovaj reli – Reli Plavog koridora - je bio napajan isključivo prirodnim gasom...
Reli je iskoristio rastući broj pumpi sa prirodnim gasom, čiji broj se drastično povećao u poslednjih sedam godina, dostignuvši broj od 4.000 u Evropi, od toga samo 900 u Nemačkoj.
Ova mreža pumpi je omogućila da više od 1,5 miliona vozila u Evropi ide na gas. Reli Plavog koridora je istakao dostupnost prirodnog gasa na tranzitnim putevima između istoka i zapada. Porast vozila na prirodan gas podstaknut je ekološkim interesima, kao i ekonomskim koristima za potrošače. Za razliku od benzinskih i dizel emisija, kod gasnih emisija čađ i ugljen-monoksid su svedeni na minimum, što je značajno umanjilo uticaj na respiratorno zdravlje ljudi, a i u skladu je sa emisionim standardima. Gasovi staklene bašte CO2 i N2O takođe su smanjeni za trećinu.
Korišćenje prirodnog gasa je posebno efikasno za smanjenje emisija kod lakih i teških vozila ili kod transporta. Teretna vozila koja idu na TPG mogla bi da budu efikasno rešenje za ovaj sektor. Što se tiče urbanog transporta, Gasprom sarađuje sa poljskim regionalnim proizvođačem autobusa „Solbus“ kako bi razvili i komercijalno rukovodili flotom autobusa u Poljskoj koji bi išli na TPG.
Cena je takođe ključna za ovaj sektor. Gas se trenutno prodaje na pumpama po ceni za trećinu manjoj od benzina, što ga čini privlačnim i ekonomičnim izborom sve većeg broja vozača i tranzitnih kompanija. Sva je prilika da će ova razlika u cenama i dalje rasti zbog bolje dugoročne perspektive gasa. Međunarodna energetska agencija procenjuje nadoknadive rezerve konvencionalnog gasa na 250 godina, u odnosu na 40-50 godina za naftu.
Štaviše, tehnologija napajanja gasom vozila je već široko dostupna za nove automobile, kamione i autobuse. Dok je komprimovani prirodni gas (CNG) već poznato rešenje za lične automobile i gradske autobuse, tečni prirodni gas (TPG) pruža veći intenzitet goriva koji bi mogao da koristi teškim kamionima i međugradskim autobusima, a tome se uvek može dodati i biogas.
Predviđa se da će broj vozila na prirodan gas dostići 20 miliona do 2020. godine. Ipak, ova cifra bi lako mogla biti premašena uz veću svest građana i podršku evropskih vlada. Na primer, italijanska vlada, prvi pokretač u ovoj oblasti, je pružila finansijsku pomoć građanima da ugrade gas u svojim automobilima ili kupe nova vozila na gas. Šira primena ovakvih programa promovisala bi svest o ovoj tehnologiji, dovela bi do povećanja broja pumpi sa gasom i pomogla u smanjenju emisija izduvnih gasova.
Na evropskom nivou, politika se kreće u pravom smeru. Nedavne mere teraju proizvođače da smanje prosečnu emisiju CO2 svojih vozila, što daje podstrek za usvajanje tehnologije niske emisije ugljenika, uključujući i vozila na prirodan gas. Euro 6 standard, koji će se primenjivati od 2015. godine će takođe strogo ograničiti emisiju azotnih oksida, što će u velikoj meri dati prednost prirodnom gasu nad benzinom i dizelom i dovesti do poboljšanja kvaliteta vazduha.
Gasprom i njegovi partneri vide transportni sektor kao perspektivno novo tržište za gas u Evropi. Gasna infrastruktura je sigurna investicija i Gasprom već ubrzano gradi pumpe u Rusiji. S obzirom na već izgrađenu mrežu gasovoda širom Evrope, promocija tehnologije na kontinentu predstavlja prirodan korak. I dok vlade ostaju za korak iza tehnologije, nadamo se da je reli pružio inspiraciju evropskim industrijama i građanima demonstrirajući da je voziti na gas zgodno, ekonomično i ekološki poželjno.
Aleksandar Medvedev - Generalni direktor Gasprom Eksporta
Reli Plavog koridora podržali su Gasprom i E.ON Rurgas