GP2 serija - Felipe Nasr: „U F1 za godinu ili dve“
Brazilac libanskog porekla Felipe Nasr (20) dospeo je u GP2 seriju odmah po osvajanju šampionskog naslova u prestižnoj Britanskoj Formuli 3. Brz, promišljeno agresivan i nesklon banzai manevrima, deluje kao momak koji će daleko dogurati, što je pokazao i tempom napredovanja kroz trkačke kategorije i vozačkom raznovrsnošću nagrađenom podijumom na 24 časa Dejtone...
GP2 sezonu 2012. izvesno će završiti kao najbolji debitant, a bodovnim saldom mnogo doprinosi borbi tima DAMS za ekipnu krunu. Felipe nam se predstavio na Hungaroringu, u ekskluzivnom intervjuu ostvarenom uz ljubaznu pomoć kompanije „Petrol“.
Koja je uloga tvoje porodice u auto-sportu?
"Moj otac i njegova tri brata već duže od trideset godina imaju trkački tim u Brazilu. Uključeni su u mnoge serije, Formulu 3, Formulu Reno, stok i turing automobile, endurans i trke prototipova. Rođen sam u tom okruženju, uživao sam u odlascima na trke, kao klinac sam shvatio kako stvari funkcionišu i šta ko u ekipi radi, ali nikad nisam mislio da ću postati trkač."
"Kad mi je bilo sedam godina, bilo je prirodno da pokušam u kartingu. To se razlikovalo od tenisa i fudbala, koji sam u to vreme igrao - i mnogo mi se dopalo. Bilo je tako prirodno, nisam osetio nikakav strah, ni pomislio da moglo da bude opasno. Ali, nisam znao da li baš takvu budućnost želim. Čekao sam godinu dana, još jednom razmislio i kazao ocu da je to ono što hoću. Imao sam osam godina i tada je trkanje postalo profesija."
Kad si došao na pomisao da se okušaš u Evropi?
"U 2008. još sam vozio karting šampionate u Brazilu. Tim mog ujaka i oca pozvan je da nastupi na poslednjoj rundi šampionata Američke Formule BMW krajem godine na Interlagosu, i trebalo je da ja vozim jedan automobil. To mi je bila prva formula trka, završio sam treći. Italijanska ekipa Eurointernacional pozvala me je na predsezonske testove i dogovorili smo učešće u Evropskom šampionatu Formule BMW 2009. Došao sam niotkud, ne poznajući nijednu evropsku stazu ali su ljudi brzo upamtili moje ime, jer sam u prvom pokušaju osvojio prvenstvo, takmičeći se s vozačima koji su u toj seriji proveli 2 ili 3 godine. To je bio pravi skok u mojoj karijeri."
Jedno vreme imao si i Red bul sponzorstvo.
"Imali smo sporazum sa Red bulom samo za jednu godinu, nismo nastavili jer sam imao bolje opcije za budućost sa Stivom i Dejvidom Robertsonom, menadžerima Kimija Raikonena. Moja i odluka moje porodice bila je da napravimo najbolju kombinaciju da stignemo u Formulu 1. Idemo našim putem i ako sve pođe dobro, F1 je jako blizu. Stiv tamo ima brojne kontakte, kad dođe vreme da pređem, on će imati pravo rešenje."
Kako si ušao u ekipu DAMS?
"Osvojio sam Britansko F3 prvenstvo 2011. i zato dobio šansu da vozim 24 časa Dejtone. Prvi put sam se trkao u endurans prototipu i završio sam treći, što je bilo iznenađenje i sjajno iskustvo. Nisam bio previše raspoložen da vozim GP2. Prvobitno smo nameravali da učestvujemo u Reno seriji, i zbog budžeta, i zato što je posle F3 lakše preći na Formulu Reno 3.5 nego na GP2. Testirao sam auto Reno serije, ali sam se sa sponzorima i sa menadžerom dogovorio da ćemo biti u GP2. Mogao sam da odem u Formulu Reno, ali ne pod ovako dobrim uslovima kakve imam u DAMS-u. GP2 je veći izazov - ne testira se mnogo, predsezona je jako kratka. A nju sam izgubio jer nisam vozio rundu u Abu Dabiju 2011. Svi moji ovogodišnji konkurenti jesu i imaju veće iskustvo i veću kilometražu od mene."
Koliki je skok prelazak iz F3 u GP2?
"Ogroman. F3 auto se mnogo razlikuje od GP2. Ima mnogo manje snage, mnogo manje aeropotiska, drugačije su gume, potpuno je drugačiji stil vožnje. Kad menjate serije, pokušavate da prelazite male korake. Prelazak iz F3 u GP2 je veoma veliki skok sa stanovišta vožnje, tehnike, auta. GP2 auto je mnogo snažniji, ima 600KS, a Formula 3 samo 250KS. Ali, u tome je izazov dolaska u GP2."
Kako se to tačno „drugačije vozi“?
"U GP2 imate karbonske kočnice, koči se kasnije i jače, u krivini pravite V putanju. U snažnom automobilu ne možete isuviše brzo ući u krivinu, morate da kočite kasno, skrenete, skoro zaustavite auto i izađete iz krivine. Koristite snagu kočnica da kasno kočite, a snagu motora da izađete. U F3 je drugačije - auto je lak i možete brzo ući u krivinu i ipak izaći iz nje onom brzinom kojom ste ušli. To su različiti stilovi i morao sam da se prilagodim."
Tvoji suparnici iz Britanske F3 sada su u Formuli Reno 3.5 i dobro im ide.
"Da sam otišao tamo, mislim da bih se borio za titulu. Auto se mnogo lakše vozi, potpuno je drukčiji, ponašanje guma takođe... Ali, GP2 je dobra prilika da se upozna sistem koji funkcioniše i u Formuli 1 jer se vozi na istim gumama i na istim stazama. Moramo misliti na budućnost - te gume morate sada razumeti, kad stignete u F1 znate kako reaguju i šta da radite."
Kad smo već kod pneumatika...
"Pireli gume je jako teško razumeti, jer ne traju dugo. Imate jedan krug da postignete najbrže vreme, u drugim serijama za to imate tri ili četiri. Ako u GP2 seriji promašite radni opseg gume, nećete izvući najbolje performanse iz auta. I to je još jedan izazov, da shvatite gume i da propisno podesite auto za taj jedan krug."
Skok jeste veliki, ali tebi nije trebalo mnogo da se snađeš u GP2 seriji.
"Rezultati su stigli rano, šteta što smo u nastavku imali nekoliko mehaničkih problema. Kad stvari idu kako treba, rezultati dolaze. Naravno, treba mi vreme da naučim još o detaljima. Učim svaki put kad uđem u auto. Kako vozim više trka, imam više startova, sve sam iskusniji, sve više razumem i ugodnije mi je u automobilu."
Imaš li nekakav vremenski GP2 plan i kako on izgleda?
"Došli smo u ovu seriju računajući na dve godine, prvu da učim, drugu da osvojim GP2 titulu."
Šta bi ocenio kao uspešnu sezonu 2012?
"Svakako smo mogli biti bolje plasirani u prvenstvu, ali smo, kako je godina odmicala, izgubili puno šansi. Usredsrediću se sada samo na podijume, a cilj bi bio da osvojim trku ili dve. Ako osvajate trke, pokazujete da ste konkurentni."
Koliko je na ovogodišnjem kalendaru tebi potpuno nepoznatih staza i koliki su one problem?
"Nepoznate su bile Malezija, Bahrein i Monako. I u tome je stvar: na početku šampionata vožene su staze koje nisam znao i za to sam platio cenu. Sve ostale poznajem i sad, kad smo u Evropi, rezultati su bolji."
Airton Sena ti je idol. Koga od savremenih pilota ceniš?
"Voleo bih da Brazilcima ide bolje. Felipe Masa je svakako vrhunski vozač, šteta što mu se dogodila nesreća koja mu je presekla karijeru. Mislim da se sada popravlja. Bruno Sena je još nov u Formuli 1 i još uči. Od sadašnjih vozača uvažavam Alonsa. Kad pogledate kako do maksimuma dovodi svoje performanse svakog vikenda, kako se usredseđuje na svoj posao, koliko je posvećen - on je vozač kome se sada divim. Ali, naravno, Sena mi je još uvek broj jedan."
U novembru si vozio F3 Gran pri Makaua, u januaru 24 časa Dejtone. Utisci?
"Te dve trke spadaju u najbolje na svetu, svaki vozač mora da ih izveze. Makau je jedinstven zbog konfiguracije staze - divna je i jako teška, morate biti precizni, nema prostora za greške. Šteta što sam završio drugi, sigurnosni auto izašao je u poslednja dva kruga, a mogao sam se boriti za pobedu. To je najbolja F3 trka na svetu. Ne bi trebalo to da kažem, ali mogao bih tamo da se vratim ove godine, samo da je osvojim. Dejtona je takođe neverovatno iskustvo, voleo bih da je ponovim. Trkanje, duh i atmosfera, potpuno su drugačiji nego u Evropi. Mislim da su ljudi tamo opušteniji, to je više predstava, ali funkcioniše jako dobro. Sve mi je bilo novo: staza, auto, gume, ljudi s kojima sam radio. Jako brzo sam se privikao i bio sam konkurentan. Sjajno je kada ste u istom trenutku na pisti sa vrhunskim vozačima kakvi su Montoja, Skot Pruet..."
Glavni cilj ti je Formula 1. Kada planiraš prelazak?
"Teško je reći, zavisi od rezultata, od toga koji timovi imaju slobodna mesta. Ne mogu da predvidim, ali voleo bih da budem tamo za godinu ili dve."
U koliko konkurentnom timu?
"Ne vredi ići u Formulu 1 samo da biste bili tamo. Ako odete samo na jednu godinu, vaša F1 karijera je gotova, teško je steći drugu šansu da impresionate ljude. Ako idete, morate biti konkurentni, a u tome treba da vam pomogne tim, auto mora da bude dovoljno dobar, i onda počinjete da gradite F1 karijeru. Ako uđete na pravi način, svakako imate dugoročnu budućnost."
Autor intervjua: Aleksandar Babić
Foto: 2012 GP2 series media service, BMW AG, Volkswagen Motorsport, Rolex/Stephan Cooper.