AutoMAGAZIN - Testovi

Najnovije vesti iz auto industrije

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Malo je automobila kao što je BMW i4 u vrhunskoj verziji M50. Električni auto sa mamutskom snagom predstavlja klasu za sebe...

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Električni BMW i4 ima specifičnu masku hladnjaka, koja ga razlikuje od modela sa konvencionalnim pogonom. Oznaka M otkriva da se radi o TOP električnoj verziji M50.

 

Odmah na početku da razjasnimo jednu stvar - šta je zapravo BMW i4? Radi se o potpuno električnoj verziji serije 4 Gran Coupe. To je liftback sa pet vrata, koji je tehnički blizanac serije 3.

 

Pogledajte fotogaleriju: BMW i4 M50.


Od "obične" serije 4 Gran Coupe na prvi pogled se razlikuje samo u detaljima. Ovo je omogućila multi-energetska platforma, koju mogu da koriste modeli sa unutrašnjim sagorevanjem i čisti električni modeli. Sve u svemu, i4 se ne razlikuje od klasične "četvorke"


Jednostavno, ovo je zgodan Bavarac sa klasičnim proporcijama - dugačkom haubom, kabinom što je više pomerenom ka nazad i nešto dužim zadnjim prepustima. Na prvi pogled primećujemo drugačiji dizajn rešetke hladnjaka. Zapravo, to više nije rešetka, već "zaslepljena" maska, koja vešto simulira slavne "bubrege". Naravno, kod električnog automobila, sve je podređeno što boljem strujanju vazduha i minimizaciji otpora vazduha. Bokovi su praktično identični sa onim što smo videli na "četvorci", a na zadnjem delu primećujemo novi branik sa difuzorom, u kojem nema završetaka auspuha. Jer ga ovaj auto i ne poseduje. U ovaj automobil se lako zaljubljuju svi tradicionalni ljubitelji Bavaraca, koji definitivno ne sanjaju nešto kao što su baterije i elektromotori.

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

BMW i4 deli dizajn konvencionanih modela, sa izduženom haubom, kabinom pomerenom unazad i nešto dužim zadnjim prevesom. Zavidna autonomija omogućila nam je da bez brige obiđemo najlepše planine zapadne Srbije.

 

Enterijer se ne razlikuje od klasične "četvorke". Međutim, s obzirom da automobil nosi logo M divizije, i4 M50 je dobio sportska, anatomski oblikovana sedišta, sa integrisanim naslonima za glavu, masivni M volan i specifičan set materijala u enterijeru. Instrument tabla je obložena kožom sa unutrašnjim lajsnama "Aluminium Rhombicle". Plavi akcenti, na primer šavovi na sedištima, površina dugmića za pokretanje i detalji na menjaču, podsećaju nas da se radi o električnom modelu.

 

Pogledajte:  Novi BMW serije 5 (2024) stigao u Srbiju - prvi naši utisci (FOTO+VIDEO).


Na enterijer nije potrebno nikakvo privikavanje. Za razliku od futurističkog iX, u modelu i4 je sve tamo gde očekujete. Čak i ručica "manjača" ima klasičan dizajn umesto džojstika. Virtuelni kokpit se sastoji od zakrivljenih displeja dijagonale 12,3 i 14,9 inča. Primećujemo i odsustvo odvojenog panela za kontrolu klima uređaja, pa se njegovo podešavanje ne može vršiti bez dodirivanja ekrana ili iDrive birača. Kao olakšavajući detalj je činjenica, da je funkcija temperature i dalje prisutna na Infotainment displeju, što olakšava kontrolu.


BMW i4 je praktičan automobil, čak i u brutalnoj sportskoj verziji M50. Pristup zadnjim sedištima je olakšan zahvaljujući zadnjim vratima koja se široko otvaraju. Kao što smo već navikli od automobila ovog brenda, pozicija sedenja je nešto niža nego kod konkurencije i potrebno je malo gimnastike tokom ulaska i izlaska. Međutim, kada se smestimo, u sedištima sedimo iznenađujuće udobno. Oni koji nisu viši od 185 centimetara, neće se žaliti na zadnjim sedištima

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Pozadi nema cevi izduvnog sistema. To je jedina razlika u odnosu na modele sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

 

Za vozača i suvozača, BMW je pripremio vrhunska sedišta, sa snažnim bočnim osloncima i odličnom podrškom za butni deo nogu. Sedišta su izrađena u kombinaciji kože i vrhunske Alcantare. Kokpit je minimalistički dizajniran. Sve se kontroliše preko dva velika displeja, a posebno moramo da pohvalimo rotirajuću iDrive komandu, kao i fizičke dugmiće za isključivanje ESP sistema i komande za brzo prebacivanje režima vožnje. Meni je odlično organizovan i najvažnije funkcije se nalaze odmah na "dohvat ruke", kao što je podešavanje stepena rekuperacije, o čemu ćemo više u nastavku teksta. Ostalo je "klasika" - izrada je na vrhunskom nivou, materijali su premium kvaliteta, kao što smo očekivali, pozicija za volanom je ona kakvu očekujemo od automobila sa znakom BMW.

 

Pogledajte: Testirali smo - BMW iX xDrive40 (FOTO).


Samo visoki centralni tunel otkriva da ovaj model i dalje računa na fosilna goriva, iako je ovaj greben u električnom modelu praktično nepotreban. Prtljažni prostor je za svaku pohvalu. Ispod velikih vrata nalazi se 470 litara prtljažnog prostora, praktično isto koliko nudi i njegov blizanac sa SUS motorom pod haubom. Inženjeri zaslužuju palac nagore, jer su uspeli da sakriju baterije u pod automobila. Nasloni zadnjih sedišta su deljivi u razmeri 40:20:40, a kada se preklope dobija se skoro ravna površina. Tu je i praktičan senzor stopala, u slučaju da sa i4 M50 idete u kupovinu.

 

Iako je praktičan, to nije najvažniji razlog, zašto se kupci odlučuju upravo za i4 M50. Magnet je vozna dinamika i vrhunsko iskustvo vožnje. Već na početku smo se pitali, da li ovaj automobil zasluženo nosi amblem "M" u svom imenu? Odgovor smo odmah dobili - potvrdan! Dinamika ovog automobila je brutalna!

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Grafika displeja je vrhunska, centralni je osetljiv na dodir, a njegova brzina je za svaku pohvalu.

 

Način na koji BMW i4 M50 ubrzava i "kida" asfalt je prosto neverovatan i možemo ga uporediti sa iskustvom koje smo dobili vozeći modele kao što su BMW M3 ili M2. Ubrzanje ovog automobila je praktično trenutno, jer je obrtni moment, koji izvlači iz dva elektromotora visokih performansi, dostupan praktično iz nule.


Verzija i4 M50 ima dva elektromotora, po jedan na svakoj osovini, što ovom automobilu obezbeđuje pogon na sve točkove bez mehaničke veze. Na prednjoj osovini radi elektromotor snage 190 kW, dok je na zadnjoj osovini montiran elektromotor snage 230 kW. Sistem postiže ukupnu snagu od 400 kW (544 konjske snage!) i maksimalni obrtni moment od 795 Nm, što je dostupno u najoštrijem režimu vožnje Sport Boost, dok je u ostalim režimima snaga elektromotora 350 kW i obrtni moment 730 Nm.

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Sedišta su vrhunski dizajnirana i izrađena su od kombinacije kože i Alcantare. Ergonomija je prilagođena sportskom duhu automobila, tako da snažno drži telo u krivinama. 

 

Ubrzanje je jednostavno brutalno, pre svega zahvaljujući trenutnoj reakciji elektromotora, njihovom oštrom povlačenju. Naravno, zbog medveđeg obrtnog momenta, koji je dostupan praktično iz mesta mirovanja, kompletan proces razvoja snage se sprovodi pod budnim okom sistema protiv proklizavanja. Sistem trenutno prepoznaje stepen abrazivnosti podloge i prilagođava ubrzanje. U sportskom režimu, automobil iz mesta mirovanja do "stotke" stiže za samo 3,9 sekundi, što je ekvivalentno ubrzanju koje postižu najnovije generacije modela M3 ili M4. Još fascinantnije je ubrzanje od 100 km/h do 200 km/h, koje savladava za manje od 9 sekundi! Sve što treba da uradite je da pritisnete papučicu gasa, a automobil će krenuti kao sa lansirne rampe i zalepiti telo za naslon sedišta. Jedan od naših suvozača je bio pod takvim utiskom, da je na kraju konstatovao, da posle ovoga može samo da očekuje smak sveta :-)

 

Jedino maksimalna brzina zaostaje za sličnim modelima sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. BMW i4 M50 postiže maksimalnu brzinu od "samo" 225 km/h.


Poseban utisak u vožnji ostavlja snažno kočenje elektromotorima, odnosno visok nivo rekuperacije. Stepen rekuperacije je moguće podesiti u nekoliko nivoa - Adaptive, High, Moderate i Low. Ukoliko je stepen rekuperacije energije podešen na "High", sistem obezbeđuje snažno "motorno" kočenje, što je optimalno za oštru sportsku vožnju. Automobil na svako puštanje gasa reaguje snažnim motornim kočenjem a samim tim je i povraćaj energije najviši. Međutim, ukoliko želimo nešto mirniju vožnju, u "Comfort" režimu vožnje, zaključili smo da je najbolje stepen rekuperacije postaviti na "Low", jer ukoliko ostane na "High", automobil će se zaustaviti nedugo posle puštanja gasa. U ovom slučaju, stepen povraćaja energije jeste najveći, ali je besmislen u normalnim režimima vožnje. U mirnoj vožnji, tokom spuštanja niz planinu Povlen, u "Low" stepenu rekuperacije energije, automobil se mirno spuštao, obezbeđivao je optimalno kočenje ali je i stepen napunjenosti baterije povećan za nekoliko procenata.

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

BMW i4 M50 koristi multienergetsku platformu, koju koriste i modeli sa konvencionalnim pogonom, što nam otkriva i centralni tunel. Sedišta su udobna i obezbeđuju vrhunski komfor u vožnji.

 

Izvor energije su baterije kapaciteta 81 kWh, smeštene u pod automobila. Proizvođač tvrdi, da baterije treba da obezbede dovoljno energije za domet od 416 do 520 kilometara. Verujemo, da je u optimalnim uslovima moguće postići ovu potrošnju. Međutim, tokom našeg testa temperatura vazduha je bila preko 35 C stepeni, tako da je bord-kompjuter pokazivao autonomiju od oko 350 kilometara. Najbolja potrošnja, koju smo postigli, iznosila je oko 19 kWh/100 km i to u Eco modu vožnje. U gradskim uslovima u Beogradu, potrošnja se kretala oko 24 kWh/100 km, koliko smo uspeli da zabeležimo i na autoputu.


Arhitektura BMW-a i4 M50 je podešena za punjenje jednosmernom strujom snage do 205 kW, tako da bateriju od 10% do 80% može realizovati za oko pola sata. Tokom testa smo boravili na planini Tari, na Zlatiboru i u Bajinoj Bašti i koristili smo punjač u Zepter Hotel Bajina Bašta. Za sve goste hotela obezbeđeno je besplantno punjenje automobila sa odličnim punjačima snage 22 kW. Punjači su moderni, njihov rad je stabilan i u sklopu hotela se nalazi dva punjača. Zepter Hotel Bajina Bašta zauzima centralno mesto na gradskom trgu, nalazi se na prelepom Trgu i u pešačkoj zoni.

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Naš test automobil bio je opremljen aktivnim tempomatom sa Stop&Go funkcijom i multifunkcionalnim volanom.

 

Najviše pitanja smo dobili u vezi vozne dinamike. Da li je i4 M50 zadržao dobro "ležanje" na putu, na koje smo navikli kod konvencionalnih BMW modela. Odgovor je jasan - automobil leži vrhunski i jednako dobro kao njegova M braća sa SUS motorom, iako je masa automobila preko 2,2 tone (baterija je teška 550 kilograma). Genijalno podešen električni pogon je praćen majstorski podešenim aktivnim oslanjanjem. BMW 4 Gran Coupe ima nisko podešeno težište, ali baterije u podu automobila su učinile da i4 M50 ima težište još bliže tlu. Zadnja osovina je standardno opremljena vazdušnim oslanjanjem, koje kontroliše visinu automobila u odnosu na opterećenje. U poređenju sa BMW serije 3, model i4 M50 ima centar težište za 37 milimetara bliže podlozi. Upravo zbog toga je trakcija vrhunska, ali i ležanje automobila u krivinama. BMW i4 M50 uspeva da bude precizan i upravljiv čak i u oštrim skretanjima i promenama pravca. Čak i kod električnog automobila, stručnjaci u Minhenu su uspeli da postignu optimalnu raspodelu mase - 48,2% na prednjoj i 51,8% na zadnjoj osovini. Automobil bukvalno prkosi zakonima fizike, zbog čega bavarski inženjeri od nas dobijaju palac nagore.

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Iako nema konvencionalni menjač, komande su ostale iste kao kod modela sa SUS motorom.

 

BMW i4 M50 je na nas ostavio snažan utisak. Ovo je definitivno jedan od najbržih ali i jedan od najbolje složenih električnih automobila na tržištu. Automobil je brutalno brz, dovoljno udoban, a uz sve to nudi hirurški preciznu vožnju, što se od ovog brenda i očekuje. Pravi vozački auto, ali sa adutima za praktičnu svakodnevnu upotrebu. I na kraju, cena. Ovaj neverovatan automobil ima smisla i sa stanovišta cene. BMW i4 M50 je u baznoj verziji dostupan po ceni od 81.840 evra, dok za testirani primerak, koji je bio opremljen sa nekoliko doplatnih funkcija, kao što su BMW laserska svetla, električno podešavanje sedišta sa memorijom, sistem za bežično punjenje telefona, aktivni tempomat sa Stop&Go funkcijom... što cenu podiže na oko 94.000 evra.

 

BMW i4 M50 već na papiru izgleda spektakularno, ali kada smo ga upoznali oči u oči, toliko nam se zavukao pod kožu, da nam je bilo žao kada je došao dan da vratimo test automobil.

 

 

Više o modelu BMW i4 M50 možete pogledati klikom na LINK.

Testirali smo: BMW i4 M50 - tiha zver koja kida asfalt (FOTO)

Za punjenje baterija smo koristili AC punjač u Zepter Hotel Bajina Bašta. Za sve goste hotela obezbeđeno je besplantno punjenje automobila sa odličnim punjačima snage 22 kW. 

 

 

 BMW i4 M50  
 Tip motora: Elektro motor
 Broj cilindara / ventila:  -
 Zapremina motora (cm³):  -
 Maksimalna snaga (kW / o/min):  400 / 0
 Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min):  795 / 0
Performanse  
 Maksimalna brzina (km/h):  225
 Ubrzanje 0-100 km/h (s):  3,9
 Potrošnja kWh/100 km (test prosek):  20,5
Dimenzije  
 Zapremina prtljažnika (L):  470 / 1.290
 Zapremina rezervoara (L):  -
 Masa automobila / nosivost (kg):  2.290 / 520
 Dimenzije pneumatika:  245/40 R19 i 255/40 R19
 Dužina automobila (mm):  4.783
 Širina automobila (mm):  1.852
 Visina automobila (mm):  1.448
 Međuosovinsko rastojanje (mm):  2.856
 Cena baznog modela BMW i4 M50 (€):  81.840

 

Fotografije možete pogledati klikom na LINK.

Web: www.bmw.rs

 

Foto:  Milomir Bošković

Automagazin.rs

Testirali smo: Kia Sorento 2.2 TCi 4WD 8DCT (FOTO)

Testirali smo: Kia Sorento 2.2 TCi 4WD 8DCT (FOTO)

Kia Sorento četvrte generacije dobio je detaljan facelift. S obzirom da je automobil već bio atraktivan i privlačan, facelift je bio veliki izazov za inženjere. Isprobali smo kako najnovija tehnologija od Kia funkcioniše na srpskim putevima...

123456. . .37
Dacia Duster Extreme 1.2 Tce 130 4x4
Slika nedelje