Testirali smo: Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160
Dvosed Mazda MX-5, sa svojim sportskim duhom, otvorenim krovom i dostupnom cenom, postala je kult. Ona je božanstvo. Ali, kako opstati kada današnje mlade najviše zanima da li u automobilu imaju USB, Wi-fi i odličan multimedijalni sistem? Da li je u svojoj četvrtoj generaciji, popularna Miata uspela da spoji emocije u vožnji sa novotarijama modernoga doba?
Dok je prethodna generacija imala "umiljato" lice, nova Miata izgleda agresivno i sportski iz svih uglova. Prednjim delom dominiraju oštre dizajnerske linije, prepoznatljiva uska glavna svetla i LED svetla integrisana u bokove branika.
Pogledajte fotogaleriju: Mazda MX-5 ND - Test 2016.
Za četvrt veka, Mazda MX-5, koja se u USA prodaje pod imenom Miata, a u Japanu kao Eunos Roadster, uspela je da pronađe put do milion svojih vlasnika. To je najprodavaniji roadster na svetu, jer za dostupnu cenu nudi vetar u kosi, zadnji pogon sa motorom napred što uz minimalnu masu daje vrhunski osećaj u vožnji. To je kombinacija koju evropski proizvođači debelo naplaćuju.
Iz nekih uglova, Mazda MX-5 podseća na Jaguar F-Type.
Pogledajte: Test - Mazda6 Wagon CD175 AWD AT Revolution TOP.
Testirali smo novu generaciju modela MX-5 sa kodnom oznakom ND. Već na papiru, sve je obećavalo dobru zabavu - masa od samo 1.000 kilograma, manje dimenzije od pretghodnika, 2.0-litarski atmosferski motor iz serije Skyactiv-G sa visokim kompresionim odnosom i blokada diferencijala. Treba li još nešto? Vozač. I to onaj koji voli da vozi auto, a ne auto njega.
Automobil je jednako atraktivan, bilo sa spuštenim ili podignutim krovom.
Pogledajte: Nova Mazda MX-5 - Svetski auto 2016. godine.
Dizajn
Izgled nove Mazde MX-5 podelio je javnost na dva tabora - lično pripadam među one, kojima se automobil "na prvu kartu" na fotografijama nije dopao, ali moram priznati da je uživo značajno lepša. Takođe, uživo automobil izgleda manji nego na fotografijama. Prednja svetla su uska i iz nekih uglova automobil izgleda čak i agresivno. Iz profila, automobil izgleda mišićavo kao da je izašao iz teretane, jer preovladavaju ovalni oblici karoserije sa širokim blatobranima. Zadnji deo je kompaktan, a čuo sam i poređenja zadnjeg dela automobila sa modelom Jaguar F-Type.
Materijali u unutrašnjoti su kvalitetniji nego kod prethodnika. Broj komandi je minimalizovan, a najveći broj funkcija se kontroliše preko multimedijalnog sistema.
Pogledajte: Mazda proizvela milioniti MX-5.
Enterijer
Mazda MX-5 nikada nije bila sinonim luksuza, ali u novoj generaciji, imamo mnogo bogatiji osećaj. Izbor materijala je sproveden po znatno višim kriterijumima nego ranije. Verzija sa motorom od dva litra zapremine dostupna je samo u dva najviša paketa opreme - Revolution i Revolution TOP. Prva imenovana opremljena je kožnim sedištima sa grejanjem, koja imaju nešto viši sedalni deo (iako se i dalje sedi izrazito nisko). I pored toga, vozač visine 183 centimetra biće veoma blizu da glavom dodirne krov automobila. Uz doplatu za Revolution TOP mogu se dobiti sportska Recaro sedišta, koja još bolje drže telo u krivinama, a u njima se sedi još niže. Intuitivnost komandi je vrhunska. Sve je na dohvat ruke i tamo gde ga očekujete.
Kvalitet enterijera može se uporediti sa značajno skupljim modelima nemačkih proizvođača.
Vladan Petrović je veoma brzo pronašao optimalan položaj za upravljačem. "Podešavanjem sedišta po dužini, vrlo lako se pronađe idelan položaj za volanom. U širinu i dužinu prostora ima sasvim dovoljno. Ono što moram da zamerim, jeste nepostojanje podešavanja volana po dubini. Meni potpuno odgovara pozicija volana, koji je tanak i ruke se prosto lepe za njega, ali sigurno postoje oni koji bi možda želeli da im volan bude nešto bliži. Moram da pohvalim i genijalno jednostavno rešenje za manuelno otvaranje krova - dovoljno je samo okrenuti centralnu bravu na krovu i vratiti krov iza leđa. Neće vam biti potrebno više od tri sekunde." - otkriva Petrović.
Glavna zamerka u enterijeru, odnosi se na mali broj ostava za sitnice, kao i na položaj držača za čaše. U laticu koja se zaključava mogu se smestiti telefoni, dokumenta, eventualno fotoaparat...
Primetili smo i mali broj ostava za sitnice. U vratima i ne postoje, takođe ne postoji ni latica ispred suvozača, a dodatno smeta i ispupčenje u podu kod suvozača ispod kojeg se nalazi katalizator. Jedina ostava za odlaganje telefona i manjih predmeta nalazi se iznad centralnog tunela, između vozača i suvozača, ali je nepraktična za korišćenje, jer morate se okrenuti unazad da biste je otvorili. Ispod latice nalaze se držači za čaše, ali takođe ih mogu koristit samo oni veštiji. Prtljažnik ima zapreminu od samo 130 litara i njegov otvor je uži. Znam šta ćete sada reći - koga je briga za litre u prtljažniku, kada je sportski kabriolet u pitanju. Za produženi vikend za dvoje je sasvim dovoljno! Možda ste i u pravu.
Mazda je pokazala da automobil može biti sportski i sa motorom zapremine 2 litra i maksimalnom snagom od 160 KS.
Motor
Na testu smo imali MX-5 opremljenu 2.0 Skyactiv benzinskim motorom. Možda će nekom njegovih 165 konjskih snaga zvučati nedovoljno, ali za ovakav tip automobila konjske snage nisu od presudnog značaja. Ovo je motor kao skrojen za "Miatu". Zahvaljujući Skyactiv-G tehnologiji, motor ima kompresioni odnos od 13:1 i razvija maksimalni obrtni moment od 200 Nm.
"Već pri startovanju, motor se oglašava reskim zvukom, koji jasno daje do znanja da nije za potcenjivanje. Posle prvih kilometara, jasno je da snage ima sasvim dovoljno. Moram da pohvalim linearan razvoj snage, koji smo mogli i očekivati od atmosferskog motora. Automobil brzinom munje reaguje na svaku komandu vozača. Konačno automobil koji se vozi rukama i nogama. Veoma ga je lako voziti na granici proklizavanja, jer svaku reakciju na podlogu prenosi predvidivo. Za to možemo zahvaliti vrhunskom menjaču. Kod prethodne "MX-petice" rekao sam da je to jedan od najboljih manuelnih menjača na svetu i tvrdim da je kod nove još bolji. Precizan je, hodovi su kratki i "šalta" se neverovatnom lakoćom. Imam utisak da su motor i menjač savršeno upareni i da funkcionišu kao jedna celina. Posebno moram da pohvalim elastičnost motora, koji već iz "mrtvog starta" sa lakoćom pokreće auto. Verovali ili ne, u šestom stepenu prenosa, pri 1.500 o/min, kada pritisnete gas automobil snažno ubrzava. Naravno u tom mu "pomaže" i mala masa automobila, koja iznosi samo 1.000 kilograma. Šesti stepen prenosa veoma je važan, jer sa lakoćom postiže brzine i preko 200 km/h. Ovo sve jeste, samo nije spor automobil." - istakao je Vladan Petrović.
Vladan Petrović uživao je u svakom trenutku provedenim za volanom nove Mazde MX-5. ESP je moguće potpuno isključiti, i onda je apsolutno sve u rukama vozača.
Upravljivost
Ovo je najjača strana nove MX-petice. U vreme kada automobili dobijaju "na masi" i dimenzijama, nova Mazda MX-5 je još lakša, ali i manja. To znači, da je auto kompaktniji. Motor je smešten za 13 mm niže nego kod prethodnika i 15 mm pomeren ka nazad. Pozicija vozača i suvozača je pomerena 20 mm niže i 15 mm bliže sredini automobila. Automobil je dobio i viš aluminijuma - pored "haube", od ovog laganog materijala su i blatobrani i deo konstrukcije automobila.
"Upravljivost je savršena. Preciznost upravljanja je vrhunska, MX-5 se savršeno drži zadate putanje i bespogovorno ide tamo gde zamislite. Krivine su prirodno okruženje za ovaj automobil (idealno za gore pomenuti produženi vikend za dvoje), jer je savršeno izbalansiran. Ono što je posebno važno napomenuti, jeste činjenica da se elektronski program stabilnosti - ESP jednostavnim pritiskom na dugme smešteno levo od volana, može potpuno isključiti. Tada možete uživati u čarima koncepcije motor napred - pogon pozadi u potpunosti. Pred krivinu dolazi do blagog predupravljanja, zadnji deo kontrolisano počinje da kliza, i uz pomoć "kontre" izlazite iz krivine. U ovom automobilu, koji se u vožnji ponaša kao karting, uživaće čak i oni vozači koji nemaju puno iskustva sa "zadnjom vučom". Automobil savršeno komunicira sa vozačem." - bio je iskren Vladan Petrović.
Zaključak
Mazda MX-5 od nas je dobila čistu peticu. A, znate li zašto? Zato što je zapravo takva, kakva je i bila! U vreme kada ostali automobili sa svakom novom generacijom pomalo gube svoje pravo lice u cilju povećanja snage, brzine i zadovoljenja ekoloških normi, Miata je ostala ista. Zapravo, na ovom automobilu je sve novo, ali je ono najvažnije ostalo isto. Bez obzira da li pripadate starijoj generaciji ili ovoj aktuelnoj, MX-5 će vam leći kao par cipela skrojenih za vas po kalupu. Posle više od četvrt veka, Miata je ostala verna istoj filozofiji - radost u vožnji. Ali, ovo nije marketinški trik. Miata zaista pruža vrhunski užitak u vožnji. Osmeh sa lica nije mogao da sakrije čak ni četvorostruki prvak države u reliju. Miata, hvala što postojiš.
Pogledajte Mazda MX-5 - Cenovnik u Srbiji.
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 - tehnički detalji | |
Tip motora: | Benzinski atmosferski |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 1.998 |
Maksimalna snaga (kW / o/min): | 118 / 6.000 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 200 / 4.600 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 214 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 7,3 |
Potrošnja (prosečna na testu otvoreno/grad): | 6,4 / 8,9 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 130 / - |
Zapremina rezervoara (L): | 45 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1.000 / 260 |
Dimenzije pneumatika: | 205 / 45 R17 |
Dužina automobila (mm): | 3.915 |
Širina automobila (mm): | 1.735 |
Visina automobila (mm): | 1.230 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.310 |
Cena osnovnog modela (EUR): | 20.990 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Mazda Dipem prodajni salon:
Adresa: Patrijarha Joanikija 17d, Vidikovac, Beograd
Tel: +381 11 234-1174
Web: dipem.mazda-rs.com
Tekst i foto: Goran Sarić